29 maart 2019

Ruim 40 ganzeneieren

Ab bij het fort Edam
Gisteravond kreeg ik een mailtje van Ab: hij had nog veertig kakelverse ganzeneieren voor mij staan en die ben ik vandaag op gaan halen. Maar dat niet alleen. Ab woont in het natuurterrein bij het Fort van Edam en natuurlijk maakten wij een rondje langs het water dat het fort omringt; Ab wilde mij de ijsvogel laten zien die hier vertoeft. Nou, die was kennelijk even ergens anders op vrouwenjacht want we kregen hem niet in het vizier. Hier rond het fort heeft Ab de laatste dagen die 40 eieren geraapt; daarom weet hij dat deze onbebroed zijn hetgeen ik inmiddels ook heb kunnen bevestigen.
Prachtig natuurgebied; uitkijk over het Noord-Hollandse landschap met de oude Zuiderzeedijk; doet me altijd aan m'n goede vader denken; dit was zijn favoriete landschap. Jammer dat hij nooit in de Eilandspolder is geweest. Daarentegen heeft hij wel geschaatst in de oorlogsjaren in het Oostzanerveld en dat zal niet veel anders zijn geweest.
Veertig ganzeneieren; een hele rugzak vol en een fors gewicht maar ik heb het weer gered. Thuis gekomen direct maar aan het prepareren gegaan; twee voor de nassi waarvan Roos mij af kwam helpen en twee voor in de vla die ook weer prima lukte.
's-Nachts heb ik onrustig geslapen; moest maar steeds aan ganzeneieren denken har har.

Geen opmerkingen: