26 maart 2019

M'n oude kompas

Ingezeept
Arja had me ge-appt of ik deze week langs kon komen en had de enige dag voorgesteld dat ik absoluut niet kon. Na nog wat heen en weer eppen gaf ze aan dat het druk was en dat ze me wel zou bellen. En ja hoor, ik had me nog niet ingezeept of daar ging de telefoon: "joh, ik heb me net ingezeept", was het enige dat ik al lachend kon uitbrengen en "hing op"; ik stuurde nog wel een foto met mijn ingezeepte smoel, waarop ik een lachende emoticon terug kreeg.
Uiteindelijk zat ik vandaag rond koffietijd tussen alle kleintjes waar Arja het als gastouder druk mee heeft; twee huilende babies, een slapende peuter kleinzoon Morris, een enthousiast kleuter kleinzoon Sjoerd en nog een peutertje; een drukte van jewelste, maar dat vind ik best leuk hoor al word ik er hardstikke moe van.
Voordat ik van huis ging had ik nog wat voor m'n rariteiten kabinet gestaan om eens te zien of er iets bij was dat ik aan Sjoerd kon geven; de vorige keer had ik hem een uit een T-shirt geknipt krokodilletje gegeven; nu zag ik mijn oude kompas; zitten wat knopjes aan en dat is altijd goed. Dus toen we eenmaal zaten (in het zonnetje in de tuin!) gaf ik hem het kompas en inderdaad ging hij direct met de knopjes aan de gang om het apparaatje in en uit zijn doosje te halen. Ik liet hem natuurlijk zien dat er een wijzertje in zat dat als jet het kompas goed horizontaal hield ging bewegen; volgens mij had hij het later in de dag wel door. Leuk hoor, Gijs kreeg ooit een verrekijker van me; Evi kreeg m'n binoculair en nu Sjoerd m'n oude kompas. Voor de jongere kleinkinderen heb ik nog een vergrootglas en een glazen prisma liggen; komen allemaal terecht.
Een drukte van jewelste natuurlijk en desondanks vond Arja de tijd om een boterhammetje voor me te smeren en af en toe koffie te maken voor haar oude vader. Ik voerde Morris terwijl Arja druk was met de andere kleintjes. Zo tegen half drie was ik er wel klaar mee; je wordt echt moe van die voortdurende aandacht die je krijgt en moet geven hoe leuk het ook is.
Het bekende rondje Den Haag: vissie bij de tweede kamer en tulband/chocolademelk/slagroom bij de Weense Konditorei en voor Roos een stuk maanzaadkoek.

Geen opmerkingen: