02 januari 2019

Wisenten op de Veluwe

Wisenten
Afgelopen donderdag bij het werken aan de Vurige Staart - wat een idiote naam eigenlijk voor een polder - had ik met Ab afgesproken om vandaag aan de wandel te gaan; er was een mooie wandeldag zonder regen voorspeld. Echter, op de heenweg spetterde het toch wel behoorlijk, maar bij aankomst in de metropool Kootwijk was het helemaal droog en zo zou het de hele dag blijven.
De Veluwe is weer zo'n schitterend deel van ons afwisselend landje. Komoot drijft mij voort met wandelen; ik wil eigenlijk iedere keer een ander stuk verkennen en daarbij merk ik alleen al in mijn eigen omgeving wat NL veel afwisseling kent.
Kootwijk heeft natuurlijk de zandverstuiving als speciaal gebied; was in de 19e eeuw zelfs zo prominent dat er dorpen zijn ondergestoven en onder het zand verdwenen. In het museum te Barneveld worden vondsten die uit deze verdwenen dorpen zijn opgegraven tentoon gesteld. Wij zochten geruime tijd tevergeefs naar het bord waarop staat vermeld waar deze dorpen zich hebben bevonden. Maar daar om niet getreurd.
Ab wist dat er hier in de buurt een kleine kudde wisenten was gehuisvest; waar precies wist hij niet, maar hij had zo een vermoeden en dat bleek juist te zijn. Het totale areaal dat voor deze enorme beesten beschikbaar is bedraagt 400 hectare, als vierkant zou dat 2 bij 2 km zijn. Nadat we het hek hadden gevonden en een bijbehorend informatiebord gingen we op zoek; we zagen niets dat op een groot rund leek; wisenten staan er - aldus Ab - om bekend dat ze mensen mijden; dat we hen niet zagen was dus niet zo verwonderlijk. Echter, op enig moment zagen we een stukje bebouwing bij de omheining met mensen en een fiets en .... ja ja, grote bruine runderen; niet één, maar wel vier of vijf; bleek de hele "kudde" te vertegenwoordigen.
Een dikbebaarde collega van Ab, beiden dus boswachter bij Staatsbosbeheer maakte foto's voor het monitoren van de conditie van de dieren; wij stonden vol bewondering naar deze reuzen te kijken. Naar ik begreep is hier sprake van een in het wild aanvankelijk uitgestorven diersoort die is geherintroduceerd en uit de gevarenzone is geleid; de oorsprong van de europese wisenten zijn de 17 dieren die in dierentuinen aanwezig waren. Met een zorgvuldig fokprogramma wordt zo veel mogelijk zware inteelt voorkomen.
Na dit hoogtepunt van onze Veluwe wandeling sjokten we weer terug door het bos en over het zand. 22 kilometer; niet niks toch?!
Ab heeft bij mij gegeten; natuurlijk heb ik Roos ook gebeld of ze kwam aanschuiven; was gezellig. Roos moest weer snel na het eten weg om de Pilatesles te volgen. Ab en ik sloten de avond al babbelend af.

Geen opmerkingen: