26 december 2018

Onder de kerstboom

Buurvrouw heeft ons trapportaal ook in
kerstsfeer gebracht. Met een stevige toef
Amerikaanse inbreng van Sanctaclaus
en kado's voor onder de kerstboom.
NB De kado's staan klaar om meegenomen
te worden. Zijn niet voor mij har har.
Wanneer ik een kerstboom met lichtjes en versiering erin ergens in een kerk zie staan realiseer ik me altijd dat die oeroude "heidense" gewoonten onuitroeibaar zijn. Rond 21 december, de kortste dag wordt al sinds mensenheugenis - en dat is aanmerkelijk langer dan 2000 jaar - de terugkeer van de zon gevierd. En dat werd o.a. gedaan met een altijd groene boom, de naaldboom met daarin versiering. Kaarsen waren de lichtjes.
Met Pasen zijn de eieren ook zo'n oud overblijfsel uit pré-christelijke tijden. Als je dit allemaal tegen de achtergrond beschouwt van een enorme ontkerkelijking sinds de jaren 50 van de vorige eeuw dan blijkt dat die oude gebruiken inderdaad onuitroeibaar zijn.
Ik had het daar met Roos over en realiseerde me dat ik ook eigenlijk geen idee heb wat er precies met Pinksteren wordt gevierd; dat is kennelijk een ècht christelijk feest, niet gestoeld op een datum of tijdsperiode uit vroeger eeuwen.
Zoon Peter had op Facebook iets gepost dat ik eerst niet precies begreep maar dat wel geestig is: Met kerst vieren christenen en agnosten op de zelfde manier feest en daarmee bedoelde hij - denk ik - dat oude feest van de terugkeer van het zonlicht.

Geen opmerkingen: