03 juli 2018

Thijl, de opera

Voordat de voorstelling begon. Enorm orkest zit klaar
Aan de recensie van Franz Straatman in "Place de l'opera" heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Ik heb gisteravond verschrikkelijk genoten van deze opera, geschreven door een mij tot die tijd volstrekt onbekende NLse componist, Jan van Gilse. Het verhaal was duidelijk en ontroerend; de muziek was prachtig. Tegen de achtergrond van gestapelde zeecontainers werd een voorstelling gegeven wel zo indrukwekkend dat af en toe de tranen in m'n ogen stonden. Vooral het lied "Slaat op den trommele van diredomdijne" deed bij mij een emotionele snaar trillen.
De muziek was best modern maar vooral heel indringend en prachtig om te horen; voortreffelijk uitgevoerd door het enorme orkest van studenten. Dit werk, maar ook deze cast, dirigent en orkest verdienen het om regelmatig te worden uitgevoerd; met dit NLse cultuurproduct kunnen we ons internationaal presenteren!
Wat een verschil met afgelopen vrijdag toen we in het sjieke operagebouw in Amsterdam een opera - waarvan ik de naam overigens niet meer weet - . hebben mogen bijwonen. We gingen nogal verbaasd en teleurgesteld naar huis en ontmoetten halverwege de terugreis, op het station Utrecht CS een ons goed bekend echtpaar dat dezelfde gevoelens had; raar verhaal en - vond ìk vooral - idiote muziek. 

Geen opmerkingen: