17 juli 2018

Gaia is ons nog steeds de baas!

Aangezien lezen me moeite kost ben ik meer overgegaan tot het bekijken en vooral beluisteren van documentaires. Via de site van vriend Dick zijn de meest uiteenlopende series, waaronder BBC series toegankelijk. Een serie over geologie vind ik zo ontzettend boeiend dat ik hem herhaaldelijk op mijn scherm zet. En dan zie je zoveel aspecten van "onze planeet"; de onafzienbare hoeveelheid tijd die is verstreken sinds haar ontstaan; het ontstaan van de continenten zoals ze er heden uitzien; de enorme dynamiek die met een snelheid van enkele centimeters per jaar ons mensen nauwelijks opvalt maar die van het grootste belang is voor allerlei processen; het vulkanisme, de platentectoniek, de samenstelling van de atmosfeer. Ik vind het fascinerend.
Het was die ouwe Grieken ook al duidelijk dat alles om moeder aarde, Gaia, draaide; uit chaos ontstaan en samen met Ouranos, de hemel de aanzet vormde tot alles wat er nu is tot en met alle eigenschappen van mensen en dieren, dit alles te lezen in het bijzonder toegankelijke boek Mythos van Stephen Fry.
Wij mensen denken dat we de natuur wel zo'n beetje de baas kunnen en zijn de aarde collectief aan het uitwonen; bossen worden gekapt sinds honderden jaren, rivieren omgelegd en ingedamd, de atmosfeer wordt van samenstelling veranderd. Ik krijg zo het akelige gevoel dat dit vergelijkbaar is met de hybris die voor de oude Griekse goden ontoelaatbaar was en altijd hard werd afgestraft; en nu ik zie hoe de droogte Europa aan het teisteren is krijg ik het gevoel dat Gaia ons scherp waarschuwt vanwege deze hybris ten opzichte van haar.
Foto gecopieerd van deze site


Geen opmerkingen: