05 oktober 2016

Haverzemelen en handsinaasappelen

Haverzemelen voor de vezels
Naarmate ik ouder word merk ik dat mijn altijd zo trouwe darmen zich beginnen te verzetten tegen al die hotelmaaltijden en restaurantprakken; ze willen gewoon uien, bonen en spullen uit de tuin van Theo; gezonde, vezelrijke kost waar je goed van stoel kunt gaan. En daarom ben ik maar eens te rade gegaan bij internet om eens te kijken waar ik die vezels nog meer in kan vinden. En dan blijk ik, met al mijn gezonde voorliefde te weinig fruit te eten en dat ik al met al gewoon tòch te weinig vezels binnen krijg. Ook mijn vriend Dick maar eens gevraagd en die adviseerde haverzemelen als vezelrijk product dat je "overal" doorheen kunt doen. Bij de reformzaak maar een flinke zak ingeslagen.
Gisteren was Roos jarig; ik had haar verwend met een verjaardagsontbijtje, waarbij ze zelf had gezorgd voor een piepklein flesje prosecco: bakje garnalen, toastje met zalm, bakje fruitsalade. Ik nam zelf een goudreinet en een sinaasappel en later een bakje yoghurt met haverzemelen en amandelen. Roos spoedde zich vervolgens naar de tandarts in Amsterdam. Als lunch at ik snijbonen met gebakken ui en tutti frutti met haverzemelen en amandelen als toetje. En zo de hele dag door. Toen Roos mij belde en bleek dat zoon Douwe had gevraagd of we uit eten wilden met hem vanwege de verjaardag heb ik dat afgewezen; ik wil even niet in een restaurant eten.
Gelukkig heeft mijn gedarmte zich gedragen zoals ik "hoop"te met een tevreden stellend resultaat dus. Die vezels moet ik in vakantietijd maar meenemen: een zak tutti frutti en dat gezemel natuurlijk en veel fruit eten.

Geen opmerkingen: