21 oktober 2016

Een bridge clinic

Hans Lemmen, bridgedocent
De eerste keer dat ik het woord "clinic" hoorde in een andere betekenis dan die van kliniek was bij een dag "golf voor beginners" toen ik bij KPMG werkzaam was. Voor m'n gevoel heb ik bij die gelegenheid wel honderd van die snertballetjes weg moeten  kogelen en heb ik nog dagenlang spierpijn en een zere schouder "genoten"; vond er niks aan. Maar vandaag kregen we les van de perfecte bridgedocent Hans Lemmen; een goed idee van het bestuur om juist hem hiervoor in te huren.
Op onze eigen locatie, het H.F. Witte centrum in de Bilt, in een wat kleiner zaaltje dan onze competitiezaal gingen we er tegenaan. Eerst theorie met invuloefeningen. Hoe je een Sans spel moet afspelen door eerst je vaste slagen te tellen zodat je weet hoeveel slagen je moet "ontwikkelen", en ervolgens de behandeling van een troefcontract waarbij je juist je verliezers vanuit de hand met de meeste troeven moet bepalen om te zien hoeveel extra slagen je moet ontwikkelen door van de korte kant in te troeven. Was voor de meesten van ons toch wel een eye-opener. Daarna gingen we de praktijk doen waarbij het mij opviel dat Roos het toch wel erg goed in de vingers had. Trots zei ik dan ook enkele keren tegen Hans toen hij vroeg hoe het gegaan was: "wat een maat hè!" en dat meende ik echt. Mijn enthousiasme voor het bridgen is door vanmiddag zeker toegenomen; we gaan ook verder op les bij Hans; hij heeft tal van mogelijkheden in de educatieve sfeer. Kijk maar eens op zijn website.

Geen opmerkingen: