21 juni 2023

Heerlijk opgefrist

Foto van de bijenorchis in het Zwanenwater

 Afgelopen nacht had het een beetje geregend, de benauwdheid was uit de lucht,ik had besloten om naar het Zwanenwater te gaan, bij Callantsoog, maar het zou helaas anders lopen. Ik reed op de fiets naar het station, het was onwaarschijnlijk stil op straat, je hoorde werkelijk niets, geen auto's zelfs, het geluid van de eerste bus kwam me tegemoet, ik voelde me zo gelukkig. In de trein verder gelezen in de biografie over "Fritzi", een bijzondere kunstenares die wat ruw wordt beschreven als hoofdpersoon in de roman "Jagtlust" van Annejet van der Zijl. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar het echte verhaal en dat is buitengewoon wonderlijk. Leuk boek om tegen "Alkibiades" van Ilja Pfeiffer in te lezen, ik lees vrijwel altijd twee boeken en vaak wel meer voor de afwisseling. Bij Roos lees ik tussendoor nog het eerste boek van de serie van Lanny Budd en een biografie over Niko Tinbergen. 
Lekker zo in de trein en lezen, de rit liep vlot tot Castricum, daar rommelde het bij binnenkomst van het station of eigenlijk iets voor de binnenkomst, voelde al niet goed en inderdaad ging de trein niet verder, de aansluiting op de bus richting Zwanenwater was dus onmogelijk, minstens een uur wachten, nou dat risico neemt Evert niet. Vriend Ab had mij vorige week een fotootje gestuurd van een bijenorchis die hij in het Zwanenwater had gezien en dat was de belangrijkste reden dat ik daarheen wilde gaan en het was vandaag echt het weer daarvoor, niet te heet en geen regen.
Nou ja, dan maar voor de zoveelste keer naar Egmond aan Zee, geen straf, hoewel?, ik had extra water bij me en de verrekijker, dus een relatief zware rugzak, viel me niet mee. Deze keer streek ik onderweg wel neer bij Johanna's Hof, de vaste plek van wijlen mijn ouders en nam daar warme chocolademelk met slagroom en een punt appeltaart met slagroom, toen ik dat naar binnen had gewerkt kon het koekje er niet meer bij, was wat veul. Ik kon het niet laten om broer Jan hiervan te verwittigen per WhatsApp. Daarna verder op pad en is was weer voor twaalven op het busstation van Egmond. Handig dat ik nu precies weet hoe laat de bus daar vertrekt. Ik was weer lekker vlot thuis.

Geen opmerkingen: