04 januari 2023

Opa, waar is je gouden kies?

 Vanmorgen al vroeg op weg naar Amsterdam vanwege de afspraak met de tandarts, In de Intercity naar Amsterdam ging ik tegenover een in mijn ogen jonge man van 35 - 40 jaar zitten en sprak hem vriendelijk aan met: "goedemorgen". Zoals wel vaker gebeurt tegenwoordig gaf hij geen sjoege, ik keek op en zag dat hij van die "oortjes" in had en mij dus niet eens had gehoord, maar even opgekeken had hij evenmin. Niet veel later ging hij met luide stem een zakelijk gesprek voeren met een collega uit het zelfde bedrijf met klachten over een medewerker die de taken die zo duidelijk aan hem/haar waren toebedeeld in "het systeem" niet op tijd had uitgevoerd. "Het systeem" was duidelijk zo'n managementtool om werkzaamheden aan elkaar toe te bedelen en met name genoemde werknemer had dat een en andermaal niet gedaan: "had al drie weken in de lucht kunnen zijn!", sprak hij duidelijk erg geagiteerd op luide toon, alsof ik er wat aan kon doen har har. Op de suggestie van de man aan de andere kant van "de lijn" om het probleem een managementlaag hoger aan te kaarten werd aarzelend van de hand gewezen: "die ontploft!" en dat wilde mijn overbuurman toch ook niet veroorzaken ongetwijfeld omdat dat niet positief op hem af zou stralen. Hij moest er bij het volgende station uit en ik had hem willen voorleggen dat hij de keuze had tussen een maagzweer of een hartinfarct, althans in mijn gedachten. Met een nurks gezicht en opnieuw zonder te groeten verliet hij de vierzitter en de trein.
Even later was ik bij de tandartspraktijk en werd op efficiënte wijze van mijn nieuwe kroon voorzien; zat werkelijk als gegoten, vastgelijmd en ik kon weer gaan. De afdruk van mijn gebit kreeg ik mee en ik twijfel een beetje of ik die in mijn rariteitenkabinetje zal leggen. Onderweg naar het station bedacht ik mij dat mijn gouden kroon is vervangen door een kunststofkroon met de kleur van normale kiezen. Zal Ronja, die altijd verwonderd in mijn mond moet kijken, omdat ze verbaasd is vanwege al dat metaal dat haar dan tegen blinkt, de verandering opmerken? Ik hoor haar al zeggen: "Opa, waar is je gouden kies?", want inderdaad tussen al het ijzer had ik 1 gouden kroon en die is nu vervangen door kunststof ha ha. 
PS Tòch was het een dag met een gouden randje.

Geen opmerkingen: