31 maart 2022

Weefselkweek

 Zoals ik eergisteren schreef begon ik al in het begin van mijn wetenschappelijke tijd met een voor een beginnend academicus stevige personele en technische uitrusting. Een groot laboratorium stond mij ter beschikking, twee ervaren analisten en proefdierfaciliteiten. Wat echter ontbrak was een begeleider; heeft achteraf gezien zeker voordelen want ik kon vrij aan de gang gaan alleen van publiceren kwam niets terecht; ervaring in het publiceren moet je echt opdoen en leren in een academische omgeving met name van een begeleider. Maar intussen kon ik vrijelijk mijn gang gaan; ik las veel in de literatuur die ik op mijn kamer tot mij nam. Kwam ik iets tegen dat me wel wat leek voor toepassing in het vitologisch/immunologisch onderzoek dan pakte ik dat op, bestelde de benodigde spullen en samen met de analisten of zelf ging ik het uitproberen. Weefselkweek was een goede basis om Herpes Simplex Virus te kweken; zo kreeg ik ervaring. Antistoffen kon je opwekken in konijnen; die werden er niet ziek van maar maakten wel antistoffen. Goudhamsters daarentegen waren zeer gevoelig voor HSV; type 1 veroorzaakte blisters terwijl type 2 verlammingen veroorzaakte. Dat heb ik ook in de praktijk doen uitvoeren en dat proces waargenomen; imposant. 
Met de antistoffen en de immunofluorescentie techniek kon de kinetiek van het infectieproces bestudeerd worden en dat ging razendsnel. Enkele uren nadat een monolayer van embryonale kippencellen was geïnfecteerd konden de antigenen op de celwanden worden aangetoond. En het bleek dat de veranderingen met ConA sneller optraden dan die met het antiserum konden worden aangetoond. Dat had ik achteraf gezien wel wat preciezer mogen uitzoeken en zeker publiceren. Is niet gebeurd. Wel geprobeerd, maar dat was gewoon te knullig en ik heb mij er ook niet erg sterk voor gemaakt. 

Geen opmerkingen: