02 maart 2022

De sapstroom

 

Kletsnat van boven

Vandaag liep ik door een bos waar onlangs stevig is gekapt en niet alleen vanwege het opruimen na Eunice; een bos moet af en toe gewoon lucht krijgen en de eigenaar van het bos een paar centen voor het hout nietwaar. Maar wat mij opviel bij enkele van de kennelijk onlangs gekapte bomen dat de nog in de grond staande stronken kletsnat waren; het is voorjaar en dan komt de sapstroom op gang. Wat mij dan verrast is vooral dat het signaal voor het ontketenen van de sapstroom kennelijk vanuit de wortels wordt gestart.
Dat was mij jaren geleden ook al eens opgevallen. Roos en ik zaten toen in het voorjaar op een bankje onder een nog bladerloze berk. Af en toe kwam er een druppel op ons hoofd; was duidelijk afkomstig van de berk en kwam van boven gevallen. Ook daar was de sapstroom op gang gekomen en wist de boom nog niet goed hoe alle sap gebruikt kon worden.
Wat zit de natuur toch schitterend in elkaar; ook zo'n boom kent een organische samenwerking tussen de wortels en de rest van de boom.

Geen opmerkingen: