27 maart 2022

Jan-Peter de Graaff en Philippe Hersant

Roos is zolang als ik haar ken - en dat is inmiddels bijna 30 jaar - erg bezig met muziek, waaronder ook creatief met componeren. Zij heeft daarbij les gehad en kennis gemaakt met de jonge, maar inmiddels in muzikale kringen geroemde componist Jan-Peter de Graaf, o.a. bekend door het bijzondere werk: "Event Horizon". Ze is ook betrokken geweest als mede-sponsor bij de productie van een werk van deze componist dat hij op verzoek schreef voor een bekende celliste, Maya Fridman, een compositie met de naam "rimpelingen". En de recensie over de CD in een gerenommeerd muziekblad liegt er ook niet om: leest u maar. Ik heb gefascineerd naar de uitvoering geluisterd; schitterend, net als "Event-Horizon".
In genoemde recensie wordt ook de naam genoemd van een volgens de recensent wat ondergewaardeerde componist, Philippe Hersant. En dat was voor mij een reden om eens op Youtube te gaan grasduinen. En inderdaad ook hier weer een ferme dosis moderne muziek die ik zelfs met mijn aan barok en romantiek gewende oren met veel genoegen beluisterd heb. Daarnaast biedt Hersant als docent kennis aan beginnend componisten van hoe zij het beste kunnen beginnen met een compositie: eerst de baslijn! Grappig genoeg deed mij dat herinneren aan een jeugdzonde die ik rond mijn 17e jaar heb begaan: het componeren van een liedje voor een beatband op basis van een gedicht van een vriend van die tijd: "talking windows" heette het gedicht. Die baslijn van destijds kan ik nog neuriĆ«n en vormde destijds inderdaad de basis van dat lied, uitgevoerd door het bandje waar ik overigens uitgegooid was omdat ik geen "spullen" had. Ik had slechts een wrakke gitaar har har. 

Geen opmerkingen: