24 maart 2022

Nieuwe verten in Zuid Limburg

 

RiMo glunderend op een bankje in de zon


Al vele jaren ga ik regelmatig naar Zuid Limburg om daar de fraaie omgeving te bewandelen. Gemakshalve loop ik dan vaak wel de zelfde inmiddels wat platgetreden paden. Zo niet vandaag; ik had met vriend Dick afgesproken en hij had een track voorgesteld die begon bij de bushalte waar we de vorige keer waren geëindigd: bushalte vendelstraat in Cadier en Keer. En daar was ik al om 8.50 en Dick, RiMo voor intimi stond al op de halte. We waren direct op pad; het was prachtig wandelweer. Dick had als vanouds voor koffie en berenspek gezorgd en al dra zaten we op het eerste bankje te slempen. Ik had gisteravond nog rozijnen-notenbrood gebakken; daar houdt Dick ook van en ik had een flink deel in sneden en in een stevige kap voor hem meegenomen. Voor mezelf had ik een paar sneden vers brood met dik boter erop. Dick neemt altijd ontbijtkoek (berenspek) mee en dat vind ik zo lekker op brood. Zo zaten we ons dus te goed te doen in het prachtige zon overgoten Limburgse land. En het zou de hele dag mooi blijven. Op een volgend bankje kleedde ik mij dan ook om en trok een meegenomen korte broek aan en vest uit en in de rugzak. Zo sjokten we verder door het Savelsbos over paden die ik voor een belangrijk deel niet kende. Het bos is eigenlijk een deel van het landschap dat door haar fysieke gesteldheid niet geschikt was voor het bedrijven van landbouw; het bestaat uit de puntige delen in het landschap, juist de fraaie stukken die uitlopen in scherp uitgesleten dalen en holle wegen; prachtig om te bewandelen, maar moeilijk om te bewerken. Maar al die uitlopers ken ik allerminst; ik loop altijd het stuk dat begint in de buurt van Mesch, maar nu blijkt dat Cadier eigenlijk veel prettiger is om te beginnen. We staken de provinciale verkeersweg over en liepen via een prachtig aangelegde kruisweg richting Bemelen; een magnifiek uitzicht over het Maasdal was ons deel. Ik genoot er erg van. Ook het stuk van Bemelen terug naar de provinciale weg langs talloze groeves waar in het verleden mergel is afgevoerd was prachtig. En uiteindelijk kwamen we weer in Cadier zij het bij een andere halte van de bus. We namen afscheid en gingen weer ieder ons weegs. Was een heerlijke wandeldag geweest. Gaan we vaker doen zo spraken we af.

Geen opmerkingen: