25 maart 2022

Met de verrekijker op stap

 

Ontluikend blad van de waterlelie

Vandaag vrijdag, marktdag. Ik vind het nog altijd genoeglijk om naar de markt te gaan ondanks dat ik eigenlijk nog slechts 2 kramen regulier bezoek; de notenkraam en de reformkraam. Verder betrek ik alles elders,hetzij bij "de Koopman", hetzij bij Albert Heijn. Vlees haal ik van overal en nergens; wildernisvlees, de boerderijwinkel bij Eijkenstein, slager Blom in Workum en de slager in Zwolle en natuurlijk ook bij van Loo hier in de Bilt. Helaas is Veldvarkens afgevallen; zij verkopen geen vlees meer aan particulieren. 
Na de markt had ik eigenlijk zin om weer eens met de kijker op stap te gaan en dan ligt het stuk langs het Tienhovens kanaal voor de hand. Dus met de trein naar Overvecht en dan met busje 122 naar Tienhoven; een prachtige rit zo in het voorjaar. Op het eerste bankje heb ik mij verkleed en de korte broek aangetrokken en natuurlijk de kijker aangegord (doet me denken aan de Ilias die ik heden weer eens ter hand heb genomen waarbij de vechtenden allerlei bewapening aangorden). Mijn bewapening was nogal onschuldig; slechts het oog wordt ermee bewapend zodat je veel beter kunt zien en te zien was er niet zo gek veel, maar toch, Allereerst de voorzichtige eerste bladeren van de waterlelie; nog geen bloemen, maar kleine bladeren die uit het sop naar boven komen uit de dikke wortels ontsproten. Schijnt erg voedzaam te zijn die dikke waterlelie wortels?! Voorlopig laat ik het maar bij paardenbloembladeren en misschien bij brandnetels om soep van te koken, maar waterleliewortel gaat me nog wat te ver om uit de natuur te eten.
Verder zag ik een grote zilvermeeuw die boven de sloot aan het patrouilleren was; hij keerde, kwam naar beneden en pikte iets op uit het moeras; kon ik goed zien met de kijker; het leek een zoetwaterkreeft die hij in zijn snavel prakte en mee wegvloog. Ook zag ik twee futen uitgebreid baltsen en een grauwe reiger die heel behoedzaam, langzaam lopend op jacht was. Helaas zag ik hem niet met die razendsnelle beweging iets uit het water vissen. Ook zag ik zilverreigers en twee bergeenden met hun opvallend witte onderdelen in hun verenkleed; prachtige vogels. Van de kleinere vogels zag ik de koolmees en hoorde ik tal van andere vogels, maar zag die niet.
Uiteindelijk kwam ik aan het eind van het Tienhovens kanaal; eigenlijk een groot fiasco want het loopt dood omdat het niet lukte om door de Utrechtse heuvelrug heen te graven. Was kennelijk niet tevoren aan gedacht. Maar nu hebben we wel dit mooie water in het veengebied; jaren geleden heb ik daar zelfs een beetje op geschaatst.
Mijn OV-engel had iets goed te maken. Bij aankomst in Hollandsche Rading deed ze extra haar best. Terwijl ik over wilde steken kwam daar buslijn 58 aangereden met de directe bus naar Bilthoven; die had ik makkelijk aan kunnen houden, maar ik wilde met de trein. En aangekomen op het station checkte ik in en liep verder en direct kwam dan ook de trein aan.


Geen opmerkingen: