22 mei 2020

Kaas van de schrepele man

Vanmorgen bijtijds weer terug naar De Bilt. Aangezien ik ook naar de boerenmarkt in Utrecht wilde, nam ik vanuit Zwolle de Intercity. Dat reist toch wel een stuk gerieflijker dan met de stoptrein. Niet meer overal stoppen en geen geschreeuw van die jonge meiden. Op de boerenmarkt kocht ik een stuk roquefort en twee stukken schapenkaas bij de vriendelijke meneer, die we al jaren kennen onder de naam "de schrepele" man, broodmager en een verweerd gezicht van het veel buiten zijn. In al die jaren is hij geen streep veranderd naar mijn gevoel. Roos had dat ongebruikelijke woord "schrepel" ooit opgepikt uit een dictee dat door Jan Wolkers was opgesteld in het kader van de jaarlijkse wedstrijd. Daarna naar station Bilthoven met de stoptrein.
Eerst naar de markt en op weg daar naar toe een boekje van Herman Koch gescoord bij het straatbibliotheekje met overbodig boeksel; "voor onderweg", dacht ik; daarvoor lenen met name dunne boekjes zich uitstekend.
Op de markt ontbrak de stand van onze christelijke vriend, de Veenendaalse Reformkraam. Wèl stond John van der Kroon daar met de aardappels; lekker die nieuwe oogst aardappelen ook al komen deze uit den vreemde. Op de markt werd iemand geïnterviewd, ongetwijfeld over marktgang in tijden van Corona. En wie werd daar geïnterviewd? Een kenner van De Bilt zal het direct raden: Frans Poot, plaatselijk politicus pur sang en zeer begaan met de gemeente. Ik ken hem al vele jaren nog uit de tijd dat ik zelf ook politiek actief probeerde te worden; was bij nader inzien niks voor mij. Bij de kaaswinkel op de Hessenweg kocht ik een flink stuk Oostenrijkse bergkaas omdat Roos die zo lekker vindt.
Nog even langs bij Theo en Johnny; ze hadden bezoek van hun dochter. Thuis op de flat gekomen heb ik mij onledig gehouden met de afwas en het opruimen van de flat. Tenslotte was ik gisteren onverwacht doorgereisd naar Roos en er stond nog van alles in de koelkast zoals een portie raapsteeltjes. Die heb ik dan ook als lunch klaargemaakt met een aardappel en uitgebakken spek. Ook weer een stel van mijn eigen bloggies uit 2012 gelezen. Ondanks mijn toch bepaald niet slechte geheugen kwam ik veel dingen tegen die ik absoluut niet kon plaatsen zoals boeken die ik van commentaar had voorzien. Ik overweeg om die nogmaals te gaan lezen.
Ik deed lekker rustig aan en nam mij voor om de trein van 15.30 te nemen terug naar Zwolle. In het kader de komende reservering voor trein reizen doe ik mee aan een pilot om een app te testen. Als beloning mag ik dan 1e klas reizen. Dat bevalt me zo uitstekend dat ik sterk overweeg om mijn Dalvrij abonnement om te zetten van 2e naar 1e klas.

Geen opmerkingen: