29 mei 2020

11 miljard en geen verbetering

Dankzij natuurbeheer terug
gekomen
Dit verontrustende bericht stond gisteren in de Trouw over natuurbeheer. Er is de laatste jaren een bedrag van totaal 11 miljard geïnvesteerd en desondanks is het aantal planten- en diersoorten, het absolute aantal vogels, vlinders en zoogdieren verminderd. De weidevogels zijn langzaam maar zeker aan het verdwijnen uit ons polderlandschap. Hoe zou dat toch komen?
Maar in het onderwijs is toch ook zo verschrikkelijk veel geïnvesteerd? Is daar wel van verbetering sprake? Naar ik merk zijn er wel steeds meer lieden die "afstuderen" en zie ik de universiteiten almaar uitdijen; mijn eigen universiteit was onherkenbaar qua grootte toen ik haar onlangs bezocht. Maar ontlezing, fillempies kijken en computerspellen i.p.v. algemene ontwikkeling lijkt toch bon ton te zijn, ook onder jonge academici.
En dan de gezondheidszorg, een sector waar zo langzamerhand zo veel geld in gepompt wordt, levert die zo veel meer op? Ik zie ziekenhuizen als paleizen waarin de in witte jas geklede hogepriesters rondlopen. Velen geloven in de wonderen, maar of de volksgezondheid wordt verbeterd waag ik ernstig te betwijfelen.
Waar we in onze maatschappij niet erg goed in zijn is het duiden van de grondoorzaak van "problemen", zoals de natuur en de manier van omgaan met het landschap, overbemesting, onderbemaling, pesticiden; benoem dat gewoon. Hoe je het opbouwen van algemene ontwikkeling kunt bevorderen, dat zou ik werkelijk niet weten; het willen hebben van veel kennis is gewoon een inherente eigenschap die persoonlijk bepaald is. En gezond leven in plaats van al die gezondheidszorg (moet eigenlijk ziekenzorg heten naar mijn mening) zou zo veel gezondheidswinst opleveren dat het met het medisch industrieel complex heel wat minder kan. Nu is het gewoon een verdienmodel, net als de landbouw en het onderwijs.

Geen opmerkingen: