24 januari 2020

Kabeljauw met roquefort

Ronja smult van het rozijnenbrood
Vandaag had ik met Joke afgesproken, tenslotte was de boter weer op, alle reden om even langs te gaan. Echter, Joke stelde voor om met de kids naar Utrecht te gaan, naar het museum "van Speelklok tot Pierement", het museum voor mechanische muziek instrumenten. "Dat was lang geleden", bedacht ik mij; vroeger met mijn eigen kinderen zal ik daar wat keertjes geweest zijn.
We zouden elkaar om 10.00 uur in Utrecht ontmoeten. Rekening houdend met het ongetwijfeld vertraagde vertrek van de karavaan uit Gouda deed ik rustig aan. Kwart over tien was vast nog wel vroeg genoeg. Maar mijn OV-engel zorgde voor vertraging van de "vorige" trein zodat ik uiteindelijk om 10.00 uur in Utrecht was. Onderweg kreeg ik het verwachte telefoontje met dat ze vast niet eerder dan half elf aanwezig kon zijn maar dat ik mij vast wel zou weten te vermaken. En inderdaad; ik liep over Hoog Catharijne en kocht bij de schoenwinkel Van Haren een paar pantoffels en even verderop bij Lindt een reep melkchocolade voor Roos. Ik maakte nog een foto voor Martijn van de enorme winkel van de firma Ecco, waarvoor hij gaat werken in Surabaya.
Met aandacht voor de demonstratie
Zo tegen half elf was ik weer op CS en kreeg ik een appie dat ze er bijna waren. En ja hoor, daar kwamen ze uit de lift. Ik werd enthousiast begroet: "Opa Eef", gaan we naar jouw huis? vroeg Bram. Dat was niet helemaal het plan. Tot mijn verbazing gingen we eerst naar een zeepwinkel waar Joke eindeloos overlegde over een bepaald soort douchegel, whatever that is, maar die niet voorradig was. De kinderen aten ondertussen met genoegen van het door mij meegenomen rozijnenbrood. Ronja hield keurig haar handjes op haar rug zoals Joke had gezegd en kwam werkelijk nergens aan. Ik dacht dat Anneke en ik brave kinderen hadden maar Joke en Pieter hebben eveneens een zeer gezeglijk tweetal!
Eindelijk was Joke zo ver, maar nog steeds niet naar het museum, nee, we gingen naar de boerenmarkt op Vredenburg. Was ik lang niet geweest. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om bij Jan, "de eerlijke visser" wat kabeljauw in te slaan en bij de schapenboer een stuk roquefort; "met die combinatie ga ik Roos vanavond verwennen", had ik mij bedacht. Joke stond in die tijd inkopen te doen bij "de Nootzaak". Al met al een bijzonder leuke markt waar ik vaker heen zal gaan.
Enorme dansorgels uit Belgiƫ
Intussen moest Bram nodig plassen - ik ook trouwens - en gingen we ergens iets drinken en plassen.
Daarna in ieder geval richting museum maar eerst weer een bijzonder uitgebreid bezoek aan "Abraham Mosterd", overigens intussen van andere naam en locatie voorzien. Ook daar had men niet wat Joke zocht en het duurde weer eindeloos voordat ze klaar was. Eerlijk gezegd kreeg ik er zo langzamerhand een beetje het lazarus van, net als vroeger, maar de kindertjes bleven heel gezeglijk. Ook in het museum - waar we ook weer lang moesten wachten voordat de rondleiding begon - bleven de kinderen heel rustig; werkelijk voorbeeldig. Maar toen begon toch echt de rondleiding en de reden van onze Utregs daggie. En dat was toch weer leuk om mee te maken. Al die muziekdozen en orgels deden het nog net zo goed en soms luidruchtig als 30 jaar geleden. De kleintjes genoten er net zo van als hun ouwe opa.
Daarna wilde Bram nog steeds naar opa's huis, maar lopen was er niet meer bij. Uiteindelijk lag de kleine Ronja uitgevloerd te slapen in de kinderwagen en lag Bram in de draagzak op Jokes rug ook volkomen uitgeteld een dutje te doen.
Opa had het ook wel gezien en nam afscheid. Mijn trein kwam direct en ik was lekker op tijd weer in Bilthoven. Eerst nog even naar de zuivelboerderij Boom en Bosch en door naar Sportcity voor een klein rondje armspieren en tot slot nog wat inkopen bij De Koopman. Toen ik op de flat kwam was Roos er al. Lekker koppie thee gedronken en daarna de boerenkool opgewarmd en gegeten. Roos had bij een molenwinkel bij haar in de buurt griesmeel gekocht, dus lekker griesmeelpap voor toe gemaakt. Brood aangezet en afgebakken en toen was deze genoeglijke dag weer om.

Geen opmerkingen: