06 januari 2020

Wat een componist!

Van vriend Dick heb ik ooit een SD schijfje gekregen met een macht aan muziek in mp3 formaat. Zo te hooi en te gras ben ik daarvan gaan genieten. Op de SD staat o.a. het complete werk van Mozart en dat ben ik begonnen systematisch door te luisteren. En ik val werkelijk van de ene in de andere verbazing; zijn composities zijn zo gevarieerd en toegankelijk dat ik er uren naar kan luisteren zonder dat begint tegen te staan. Dat laatste heb ik bij veel componisten wel degelijk, zelfs - u zult het niet willen geloven lezer - bij de allergrootste wiens naam wij uit eerbied slechts fluisterend uitspreken. Na 12 cantates krijg ik daar toch echt genoeg van; overigens kan ik de volledige uitvoering van de Goldberg variationen op klavecimbel met het grootste genoegen beluisteren. Op Youtube staat een fantastische uitvoering van dit werk door de legendarische klavecinist Jean Rondeau.
Maarten 't Hart zei het al dat Bach en Mozart de twee grootsten waren en ik moet hem gelijk geven. Beethoven wordt algemeen eveneens tot de allergrootsten gerekend, maar ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Maar ja, wie ben ik?

Geen opmerkingen: