09 april 2019

Ceel van Elven

Toen ik in 2007 hier in de Bilt ging wonen in de flat ging ik uiteraard naar de vergadering van de Vereniging van Eigenaren. Toen ik de presentielijst tekende zag ik tot mijn verbazing dat er nog iemand was met mijn achternaam; is toch een vrij niet-algemene naam en dit was pas de tweede keer dat ik hem buiten mijn familie tegen kwam. Maar later hoorde ik dat er op de begraafplaats van Groenekan ook een familiegraf was waar een familie van Elven lag. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig geweest of er een familie-relatie kon zijn.
Vandaag ben ik heen en weer geweest naar Sneek; een poos geleden ben ik daar geweest in het kader van genealogisch onderzoek; ging wel niet om de familienaam van Elven, maar om een andere voorouderlijke tak. Bij die gelegenheid had ik mijn documenten waaronder een zeer uitgebreide stamboom daar voor tijdelijk achter gelaten. En die ben ik vandaag weer gaan ophalen. Piet stond me op te wachten bij station Sneek en we gingen bij hem thuis lekker aan de koffie en bijkletsen. Al met al realiseerde ik me dat hij en ik net zo ver verwant zijn als Gertie en ik en zelfs als de kinderen van oom Aart uit Nijkerk en ik. Iets van 10e graad, dus officieel geen familie meer.
Terwijl ik op de heenweg naar Leeuwarden had zitten lezen in Geert Maks' boek over alle Jannen Six heb ik op de terugweg uitvoerig zitten bladeren in de genealogische overzichten die neef Karel de Vos ooit voor mij heeft samengesteld. Geeft een heel bijzonder gevoel wanneer je je realiseert hoeveel volstrekt onbekende voorouders aan je genetische opmaak hebben bijgedragen; het "wie ben ik" krijgt daardoor wel veel meer reliƫf en anderzijds relativeert het ook geweldig.
Tijdens dat studeren kwam ik ook de tak tegen die zich in Maartensdijk/Groenekan had gevestigd en een mij onbekende familienaam Ceel; vandaar de naam van deze blog. Dat is de tak die in het familiegraf op het begraafplaatsje van Groenekan ligt. 

Geen opmerkingen: