15 april 2019

De geschiedenis van de vooruitgang

Misschien kent u zijn naam inmiddels, Rutger Bregman, niet alleen degene die Fox News met de neus door de eigen stront haalde door onthulling omtrent de financiƫle verwevenheid met de miljardairs van deze wereld, maar wat mij betreft vooral de auteur van het boek "De geschiedenis van de vooruitgang". Het is weer eens zo'n boek waar ik niet mee kan stoppen; het is buitengewoon informatief en geschreven vanuit een brede visie en gebaseerd op feitenkennis en eruditie; smullen geblazen. Maar wat me nog veel meer frappeert is dat auteur bij verschijning van dit bekroonde boek pas 25 jaar oud was?! Ik was sterk geneigd om hem met het epitethon ornans "uomo universale" te tooien. Geven de eerste drie (enorme) hoofdstukken vanuit verschillende invalshoeken de vooruitgang tot nu toe weer, daar wordt in het vierde hoofdstuk vooral het heden uitgeplozen; en daar waar de somberheid ook mij tot benauwens toe vaak de adem beneemt - wanneer ik denk aan overbevolking, vergrijzing, milieuproblematiek en ander drama-denken - daar geeft Rutger op basis van historische kennis en feitelijkheden het belangrijkste levensgenoegen: de mogelijkheid van hoop op een goede afloop. Misschien een fopspeen, maar wel even een goed gevoel.
Dit boek is een absolute aanrader en van deze Rutger Bregman gaan we nog veel horen; wat een kanjer!

Geen opmerkingen: