03 april 2019

Cobra museum

Een werk van Karel Appel
Vandaag was - terecht zo bleek - een regendag voorspeld, alle reden om er een museumdag van te maken. De museumagenda erbij gehaald en gekeken wat ik had aangekruist; ik wilde wel weer eens naar het Cobra museum in Amstelveen; niet vanwege de schilderkunst van de Cobra artiesten maar primair vanwege de foto tentoonstellingen die daar waren, met name het werk van Kati Horna, haar opnames van tijdens de Spaanse burgeroorlog. Markante koppen van plattelandsvrouwen.
Maar ook van de twee andere, eveneens oorspronkelijk Hongaarse fotografes werden interessante foto's geƫxposeerd.
Maar natuurlijk heb ik eerst op de benedenverdieping het werk van de Cobra schilders bewonderd; niet echt mijn goesting, maar je moet je er wel in verdiepen. De werken die hier hingen vormden een speciale tentoonstelling vanwege het 70-jarig bestaan van de Cobra beweging.
Het is trouwens een oase van rust en van orde; een prachtig museum waarin de werken prachtig zijn opgesteld; een voorbeeld voor andere musea. Deed me een beetje aan het Folkwang museum in Essen denken.
Terwijl het heerlijk droog was op de heenweg regende het bij vertrek pijpenstelen; was ook wel weer nodig voor de natuur.

1 opmerking:

Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen zei

Dank je voor de leuke blog en de complimenten. Eric Wie van het Cobra Museum