20 april 2019

Opera Anna Bolena

Een heerlijke dag in het vooruitzicht! Die begon natuurlijk op de bushalte; ik zag Roos al aan komen lopen. We gingen op weg naar Luik om natuurlijk te beginnen met een heerlijke lunch bij restaurant Concordia. Een hele rit die al in Utrecht begon met een busrit vanwege "geplande werkzaamheden". Het zou allemaal reuze meevallen; in Maastricht moesten we weer eerst met een bus naar Visé, maar daar sloot het goed gepland aan op het treintje naar Luik. Uiteindelijk waren we verdraaid vroeg en zaten we al om iets over twaalven als eersten in dit geweldige restaurant aan tafel. Natuurlijk keuzestress, maar ik had me voorgenomen om in ieder geval iets anders te nemen dan de vorige keren en dat werd "Cervelles grandmère" en "Côte de veau", overgoten met een glaasje wijn en een pintje.
Het was weer verschrikkelijk smullen geblazen en puffend van de volle pens liepen we naar het hotel waar we zouden overnachten. Ondertussen had Roos uitgebreid ge-appt met Jantine over hoe en waar en hoe laat we elkaar zouden ontmoeten.
Wij slenterden door Luik; een verwaarloosde stad, beetje afgetrapt, maar met een alleraardigst centrum. We gingen nog wat op een bankje zitten bij de Maas die hier gemoedelijk door de stad stroomt. Ook hier, net als in Parijs een fors eiland in de rivier en dat deel hebben we ook bezocht; onderscheidde zich niet van de rest van Luik. Het Île de la cité van Parijs, met daar op de onlangs zo door vuur gehavende Nôtre dame steekt daar toch wel iets positiever bij af.
Terug bij ons hotel hebben we de bagage op de kamer gezet en geconstateerd dat het bloedheet was op de kamer; buiten hadden we ook al gezien dat het 28 graden was; het is toch wel ongewoon heet deze dagen in april. Keurige kamer en we waren best tevreden; hotel lag vlakbij de opera waar we vanavond met Jantine en Lars, haar vriend naar toe gingen.
Om half zeven ontmoetten we elkaar op het rumoerige terras; een drukte van jewelste met dit mooie weer natuurlijk. We hadden direct een gesprek met z'n viertjes; leuk om kennis te maken met Lars en natuurlijk erg leuk om Jantine weer te zien en te spreken. Het bevalt haar goed hier in Luik. Haar onderzoek en publicaties en het internationaal netwerken loopt allemaal naar wens.
En de opera - Anna Bolena - was ook helemaal toppie; ik had hem gelukkig al uitgebreid op Youtube bekeken (met ondertiteling!) en wist wat ons te wachten stond; prachtige muziek van Donizetti en niet zo'n idioot verhaal met verkleedpartijen. Het ging om de echtelijke wandaden van Hendrik de achtste, koning van Engeland die moeite had om te kiezen daar waar het echtgenotes betrof en er af en toe eentje kop en klein maakte om het echtelijk bed weer vrij te maken.
Na de opera namen we hartelijk afscheid. Was een heerlijke dag geweest!