06 november 2018

Lessen anatomie in museum Kranenburgh

De kinderen van de familie Boendermaker
Geschilderd door Leo Gestel
Mijn belangstelling voor dit museumbezoek was getrokken door een bericht ergens dat er werk van de Bergense school werd getoond. Daarvan ken ik een en ander; vooral museum Alkmaar heeft veel van dit werk in haar vaste collectie. Leo Gestel is wel de voorman van dit illuster gezelschap en zijn werk waardeer ik bijzonder. Later zag ik dat er ook een tentoonstelling was met als thema "bloot"; mijn aandacht werd getrokken door een foto met twee aantrekkelijke jonge vrouwen waarvan de billen overduidelijk in beeld waren gebracht. De podcast die bij deze tentoonstelling van museum Kranenburgh hoort heb ik met aandacht beluisterd; het thema "bloot" wordt op bijzondere wijze door kunstenaars en door degenen die de TT vorm hebben gegeven neergezet. Dat wilde ik wel zien en ik porde Roos op om met mij mee te gaan.
Roos wilde eigenlijk graag eerst naar Sportcity voor de Pilatesles bij Debbie. We namen de Intercity van iets voor 11.00 uur en waren rond lunchtijd in Bergen. Daar wilde ik graag eens naar restaurant "Het huis met de pilaren", dat ik slechts van buiten en van horen zeggen kende. Daar hebben we heerlijk geluncht; ik bestelde een geitenkaas salade met honing en die was zo enorm dat Roos me echt moest helpen om hem op te krijgen. Zij had een broodje warm vlees.
Mevrouw Boendermaker-Schoenmaker
Museum Kranenburgh was snel gevonden; deed me enigszins denken aan museum Belvédère in Heerenveen en museum Furtwang in Essen; mooi, modern gebouw in een bosachtige omgeving. Dit was wel een stuk kleiner.
We gingen eerst de Bergense school bekijken; mooi werk van Sluijters en Gestel en anderen. Enkele schilderijen met als onderwerp de familie Boendermaker, verzamelaar en mecenas van de Bergense school schilders.
Ook een aantal naakten, een onderwerp dat in die tijd eigenlijk niet kon en dan ook met Bijbels verhulde titels waren gesierd; de dame die door de ouderlingen werd begluurd.
En vervolgens naar de expositie met "Bloot" als thema. Het begon heel toepasselijk met het VPRO filmpje waarin Phil Bloom als eerste vrouw bloot poseerde waarbij je overigens alleen haar bovenste helft kon bewonderen. Kwam daar later maar eens om met die andere werken van Wim T.Schippers. Kon snel veranderen destijds. Maar ook een manshoog anatomisch beeld van de vagina en de inwendige geslachtsdelen; vond ik wel illustratief eigenlijk maar heeft toch niet zo gek veel met bloot van doen. Ook wat glazen penissen die me deed glimlachen en wat onduidelijk materiaal waarvan me eerlijk gezegd de betekenis volstrekt ontging. Maar ook een zaal
Alyssa Bertram wilde ook best voor ons
op de foto die zij zelf had doen produceren
voor haar firma die handelt in menstruatie-
artikelen
met naar bleek de menstruatie als een soort extra dimensie aan het bloot zijn. En daar hoorde ook de foto met de blote billen bij. Nogal prominent kon je bij de achterste billen het touwtje van een tampon zien hangen en daar ging het blijkbaar om. Heel erg toevallig was degene die verantwoordelijk was voor deze foto hier aanwezig; speciaal daarvoor overgekomen uit Canada; zij had voor haar firma die handelt in hygiëne artikelen voor menstruatie deze foto doen produceren en wilde dat zien en ook inspiratie opdoen bij deze tentoonstelling. Ze vroeg mij of ik haar wilde fotograferen naast deze foto op de tentoonstelling. Ze vertelde ook dat haar firma een deel van de winst ter beschikking stelt aan Kenyaanse vrouwen; daar schijnt problematiek te bestaan rondom het thema menstruatie. Roos had het daar ook wel eens over gehad, maar ik weet daar zeker niet het fijne van, maar het is ongetwijfeld een goed doel.
In de tuin stond een enorm anatomisch model van het manlijk geslachtsorgaan met alle kermis die daarbij hoort als de testikels, zwellichamen, prostaat en alle buiswerk, maar ook een tweetal kleine orgaantjes waarvan ik het bestaan absoluut niet kende. Zal ik eens opzoeken.
Ook was er een ruimte met preparaten van delen van visskeletten en de magen van een koe; was me niet erg duidelijk wat daarvan de bedoeling was. In de laatste zaal in de benedenverdieping was vooral kunst te zien; abstracte sculpturen en de verbeelding van de etnische samenstelling van verschillende landen. Imposant en direct gerelateerd aan het thema "Bloot" was het korte aangrijpende filmpje waarmee de SP het onderwerp Thuiszorg aan de kaak stelde en waarbij een hoog bejaarde dame uit de kleren ging en uiteindelijk opmerkte: "dan kan ik me net zo goed voor iedereen uitkleden". Ik had al op de podcast gehoord over dit onderdeel en dat was inderdaad heel indringend.
Was zeker de moeite waard om hier heen te gaan ondanks het schitterende weer dat bepaald meer geschikt was voor een dag wandelen in de duinen.

Geen opmerkingen: