09 november 2018

Een heel bijzonder bier

Deel van ons sfeervol onderkomen
We hadden ons er ontzettend op verheugd; we gingen vandaag naar Martijn en Margot in Antwerpen. Gisteravond had ik nog uitgevonden dat we veel beter met de Flixbus vanuit Eindhoven konden vertrekken dan vanuit Breda met de lijnbus. Rustig aan wakker geworden en op weg naar Eindhoven; daar zouden we gaan ontbijten in het tentje tegenover de halte van de Flixbus. Echter, de halte was verdwenen, althans verplaatst en voordat we de nieuwe halte hadden gevonden was het te laat om nog wat te gaan ontbijten. Stiekum vond ik dat helemaal niet erg want dan kon ik heerlijke Vlaamse frietjes eten bij het tentje bij het Centraal Station in Antwerpen waar we dat ook deden op de terugweg van Parijs met de Flixbus.
Een portret van Rubens' grootmoeder in het Rubenshuis
Wat ik toch vooral even kwijt wil is het gemak van het scoren van een ticket met de Flixbus. Op mijn smartphone heb ik inmiddels een "app" van Flixbus en een "app" van de Rabobank. Een ticket van Eindhoven naar Antwerpen was zeer snel geregeld en bij het afrekenen werd ik direct naar de Rabo-app gestuurd en ook het afrekenen ging als een fluitje. Het gemak is werkelijk maximaal.
Na de friet liepen we de Keizerley af richting Rubens huis dat we met een bezoek vereerden. Niet zo gek veel van zijn werk te zien en zeker niet de topstukken die elders in de grote musea en kerken hangen maar het huis zelf is zo verschrikkelijk mooi en een sfeertje van jewelste. Dat bezoek hebben we afgesloten in het museumrestaurant met koffie en een appeltaartje waarvan de ober zei: "dat duurt wel een
kwartiertje hoor"; vonden we helemaal niet erg, zeker achteraf niet want daar kwam toch weer een Belgische lekkernij aangeschoven. Wat een culinair feest is zo'n bezoek aan België toch en het zou nog een vervolg krijgen want we gingen een gezellig weekend tegemoet bij Martijn en Margot.
Voor de gelegenheid werd een heel bijzonder
bier opengetrokken
Bij de kathedraal aangekomen gingen we ons onderkomen voor die nacht opzoeken; bleek een idyllisch plekje te zijn; een oeroud huis, tegen de kerk aan gebouwd; een muur van ons toilet/douche deel was buitenmuur van de kerk. En een gezellige slaapkamer met dubbelglas.
Martijn zou om vijf uur thuis zijn om ons te ontvangen en ja hoor, Roos zei het al: "hij staat ons vast op het balkon op te wachten", en inderdaad hij zwaaide ons toe vanaf het balkon; hij had de hakken van Roos horen tikken.
Een warm weerzien met mijn donorzoon; we kunnen het erg goed met elkaar vinden. We zaten direct weer met z'n drieën te babbelen. Al snel kwam Margot ook thuis met iets lekkers voor bij de thee. Het lijkt me werkelijk een Herculesklus om in dit land van culinaria op gewicht te blijven; Martijn sport dan ook flink en zou ons later zijn "hardlooprondje" tonen.
Voor de gelegenheid trok Martijn een heel bijzonder bier open; met kurk en enkele jaren op vaten gerijpt. Dat kon je dan ook wel proeven!
Tot slot een "onsie" op de grote markt
Daarna gingen we lekker uit eten; Martijn had gereserveerd in een restaurant met een echte Belgische kaart. Het was niet zo moeilijk om te kiezen toen ik zag dat er varkenswangen op het menu stonden en ook de anderen hadden weinig moeite om iets heerlijks te kiezen. Een heel gezellige plek en verdraaid lekker eten. Als nagerecht zag ik bij de anderen tiramisu verschijnen waar ik geen klachten over hoorde en ik boog mij over een kaasplankje dat zo vol was dat ik ook de anderen wat kon gunnen; glaasje rode wijn erbij maakte het geheel af. Daarna hebben we de wandeling naar ons onderkomen opnieuw gemaakt en laten zien wat een lollig huis het was. Geslapen als een os.

Geen opmerkingen: