27 mei 2018

Eindelijk begrepen

Merkwaardig genoeg had ik op mijn eindexamen HBS-B wel een 10 voor stereometrie maar echt drie-dimensionaal denken vind ik (nog steeds) heel erg moeilijk. Met grote bewondering heb ik dan ook altijd "de ouden" als Tycho Brahe, Copernicus en Galileï beschouwd; zij leefden in een tijd dat het zelfs verboden was om anders te denken dan de mogelijkheid van een geocentrisch heelal;  toch hadden zij op grond van hun waarnemingen kunnen concluderen dat de aarde om de zon draait en daarbij om zijn as draait in een ander vlak dan het vlak waarmee hij om de zon draait.
Ik kon me daar nooit zo goed een voorstelling bij maken, bij die scheef staande as en daar is nu verandering in gekomen en wel dankzij waarnemingen aan mijn noord balkon.
Het flatgebouw waarin ik woon blijkt vrij precies Oost-West georiënteerd te zijn gebouwd; dat had ik eigenlijk nooit zo in ogenschouw genomen. De laatste dagen met die ontzettende hitte had ik voor het eerst in die 11 jaar dat ik hier woon een stoel op het noord balkon geplaatst gewoon om overdag te gaan zitten. Maar daar zat ik ook 'smorgens vroeg en ook 'savonds laat en toen "nam ik waar" (har har) dat de zon zowel zichtbaar opkwam aan de noordkant als onderging, maar overdag aan de zuidkant van de flat de koperen ploert uithing! En toen begreep ik die schuine stand van de aardas; dat werd toch tijd nietwaar.

Geen opmerkingen: