11 juli 2017

Shell

Gebouw van Shell, aan de "Overkant van het IJ" oftewel in
Amsterdam Noord. Hier ergens heb ik zo rond mijn 16e jaar
scheikunde proefjes mogen doen.
Vandaag hadden we afgesproken met Frans en Joukje, een echtpaar dat we tijdens een bridgeweekend hadden ontmoet.
We zouden vanmiddag gaan bridgen. Tijdens het gesprek vooraf bleek dat Frans bij de Shell had gewerkt. Deed mij eraan denken dat ik in een vakantie een keer in de gelegenheid was om in het grote Shell laboratorium een hele week scheikundige proefjes te doen. Eén opdracht kan ik me nog heel goed herinneren. We kregen een serie van pakweg 20 verschillende chemicaliën in genummerde potjes. Verder een serie reageerbuisjes en gedestilleerd water. Daarnaast wel een lijst met welke stoffen er in de potjes aanwezig waren. Het was dus puzzelen geblazen en ik kwam eruit! Zo was er natuurlijk een potje met een blauwe stof: kopersulfaat en nog zo wat stofjes die je op grond van je kennis uit boeken als "Jongens en scheikunde" wel wist te herkennen; met behulp van die stofjes kon je dan weer verdere proefjes doen om de andere te analyseren. Ik vond het heerlijk weet ik nog en denk dan ook met veel genoegen terug aan die week bij Shell.
Een poos geleden was ik met Roos in het filmmuseum ter gelegenheid van het jubileum van Toer van Schaik in welk kader een film over zijn leven werd getoond. We kwamen toen ook langs het gebouw van de Shell waar ik deze plezierige herinnering aan bewaar. Bij die gelegenheid maakte ik de hier getoonde foto.

Geen opmerkingen: