06 juli 2017

Barbara Bonney

Barbara Bonney, sopraan
Dat schitterende lied van Brahms op het gedicht van Goethe "Phänomen" probeer ik in mijn cerebrale dukebox op te slaan, d.w.z. ik beluister de complexe melodielijnen met veel genoegen. En zo stiet ik bij het gebruik van Youtube om deze muziek te ontsluiten op een uitvoering van Barbara Bonney en een mij onbekende mezzo (helaas niet meer terug te vinden). Die uitvoering was prachtig. Nu gaat youtube dan afgezien van de verschillende reclame uitingen altijd voort met een suggestie en dit keer was het een uitvoering door Barbara Bonney van het lied" Abendempfindung an Laura", van Wolfgang Amadeus Mozart. Die uitvoering trof mij behoorlijk; dit lied hebben Roos en ik in het verleden erg veel gezongen; het is een lied met een gevoelige tekst omtrent het overleden zijn van een vriend en betreft dan het grafbezoek. "Schenckst Du mir ein Tränchen", en dan "dass wird die schönste Perle sein". Zo'n prachtige tekst en dan door het genie Mozart getoonzet. Maar de uitvoering van Barbara Bonney trof mij in het bijzonder; uitgevoerd zoals het bij de tekst past, mijmerend, warm, ik was er sterk door getroffen maar realiseerde me ook dat ik vroeger als pianist aan Roos veel te veel mijn piano-interpretatie heb opgedrongen; te snel en te vrolijk en veel te weinig overpeinzend zoals de tekst vraagt. Sorry Roos, jij hebt het destijds vast anders gewild.
Foto van deze pagina geplukt.


Geen opmerkingen: