21 juli 2017

Aardbeving op Kos

Vorig jaar hebben Roos en ik met de Stichting Georeizen een excursie gedaan op het eiland Sardinië. Daaruit heb ik overgehouden dat onze aardbol een enorme dynamiek kent. Soms gaat het explosief maar veel van de processen gaan bijzonder geleidelijk zoals het schuiven van de platen. Door de wrijvingskrachten ontstaat  een druk zodanig dat de platen op zeker moment met een schok verder schuiven: een aardbeving. Stelt op geologische schaal weinig voor, maar kan voor de bwoners van een dergelijk gebied akelige consequenties hebben.
Zoon Peter zat vorige week nog op Kos te genieten van zijn welverdiende rust na het behalen van de eindstreep van zijn studie. Zojuist las ik op Facebook zijn reactie op de aardbeving die daar in de buurt heeft plaats gevonden en die aan twee mensen het leven heeft gekost doordat het dak van een établisement instortte: "Holy shit... hier zat ik vorige week. Scheelde echt niks of ik zat er precies op het moment van de beving". Ja, dat is wel even schrikken ook achteraf; het oog van de naald; akelige gedachte.

Geen opmerkingen: