15 juli 2017

Kalfslever en afscheid van Restaurant Moorman in Erm

Gulzig was ik direct aangevallen op deze lekkernij,
kalfslever met ui en spek. Gelukkig nog net gewaarschuwd
om een foto te maken voordat het geheel op weg
naar ?? was.
Na onze laatste wandeling in Drenthe had ik met Luuk afgesproken dat ik mijn Pieterpadproject zou afsluiten met de étappe Coevorden-Erm en een etentje bij restaurant Moorman; gebakken lever met spekjes, gebakken ui en gebakken aardappelen. Maar dat moesten we naar voren schuiven omdat Chris Moorman erin geslaagd was om zijn "tent" over te doen aan een volgende restaurateur die hier een steak restaurant gaat openen. Jammer voor ons, maar goed voor Chris Moorman die wel eens wat anders wil gaan doen; altijd klaar staan voor anderen moet je ook eens aan een ander gunnen nietwaar.
En zo zaten Roos en ik hedenmorgen om 11.00 uur te wachten op Luuk die met de trein uit Emmen ook rond die tijd arriveerde in Coevorden. Luuk had gisteavond duidelijk een feestje gehad; hij was er nog luidruchtig van en moest wegens ontploffingsgevaar heel voorzichtig zijn sigaretjes aansteken. In de loop van de dag ging dat over; ik nam mijn pet voor hem af dat hij het redde.
Hadden we de vorige keer - ik had deze etappe al eens eerder met Luuk gelopen zij het in de andere richting - deze wandeling als "saai" ervaren, daar vroegen wij ons nu af waar dat op gebaseerd was geweest; het Pieterpad voerde ons over aantrekkelijke wegen en paden; we waren getroffen door het grote aantal soorten insecten met name vlinders. Ik heb wel 20 Atalanta's zien vliegen en zeker drie soorten libelles. Het aantal soorten vlinders was zeker meer dan tien.
Ik help Roos met het oogsten van ganzenvoet, haar favoriete wildgroente
Foto Luuk Oosting
Langs waterwegen, door enkele dorpjes waar we een kopje koffie nuttigden en niet te vergeten langs grote hoeveelheden ganzenvoet en wel de variëteit met de brede bladeren, de voorkeur van Roos. Zij eet graag uit de natuur waarbij de ganzevoet toch wel haar favoriet is. Aarzelend vroeg ze of Luuk en ik het wel goed vonden als ze wat ging plukken en mild als wij mannen zijn, stonden we dat toe, sterker nog ik heb haar flink geholpen met het afstropen van het lekkers van de steel waarbij Luuk een foto maakte.
V.l.n.r. Ikzelf, Roos, Mirjam, Piet, Chris
Behoorlijk vermoeid, na ruim 20 km kwamen we uiteindelijk aan bij restaurant Moorman; wij streken neer op het terras en daar zat ook Chris, lekker casual in korte broek en zonder stropdas; ik herkende hem daardoor niet eens direct. Ik feliciteerde hem met de overdracht van het restaurant en constateerde dat hij er wel tien jaar jonger uitzag doordat er iets van zijn schouders was gevallen. Kwam ook door het ontbreken van de stropdas denk ik achteraf.
Roos en Mirjam moesten even bijpraten na onze eerste
ontmoeting op de Azoren
Even later kwam de gezette gestalte van Piet Fokkema de hoek om zeilen; leuk om elkaar weer te zien. Zijn zoon Danny had gisteravond van Luuk gehoord dat Roos en ik hier zouden komen eten. We hebben Piet en Mirjam leren kennen tijdens een andere eilandvakantie, ons bezoek aan de Azoren. We hadden toen ook binnen een kwartier onze gezamenlijke kennis "Luuk" getraceerd en dus natuurlijk ook "Moorman", een begrip in Erm en omgeving. We babbelden wat af en Luuk zat te glunderen.
Biertje, wijntje en zo tegen zessen aan tafel en aan de kalfslever. Ik heb er weer van gesmuld en vraag me toch af waarom je dit soort oer-Hollands eten vrijwel nergens meer kunt krijgen in restaurants. Het is tegenwoordig allemaal fancy of pizza.
De stamgasten zullen "Moorman" missen
Helaas verdwijnt restaurant Moorman vanaf volgende week. Daarvoor komt als gezegd een steak restaurant. Piet en ik hebben afgesproken dat we daar volgend jaar een keer gaan eten. Was zo leuk om elkaar weer te ontmoeten. En Luuk en ik moeten de volgende keer maar eens iets anders bedenken dan het Pieterpad. Ik noemde het Rijksmuseum eigenlijk voor de grap. maar Luuk voelde daar wel voor. We gaan het zien.
Gelukkig konden we met Piet en Mirjam meerijden naar Emmen. Om half elf landden we op station Bilthoven; om 11.00 uur lag ik in bed en om 11.01 sliep ik; ik was toch moe! Was een heerlijke dag waarvoor dank jullie daar boven in Drenthe!

Gezellig zo met z'n allen wachtend op het eten.