21 november 2016

Eet meer fruit

Eigenlijk had ik deze Blog willen beginnen met een verwijzing naar een Show van Toon Hermans; ergens in een grijs verleden had hij zo'n malle speech over psychologie. Daarin kwam natuurlijk Sigmund Freud aan de orde en met Freud noemde ons Toon dan: Eet meer Freud. En daar gaat het mij om in dit geval: Eet meer fruit. Helaas kan ik die malle show van hem niet vinden op Youtube; wel iets over een andere, in dit geval Zweedse psycholoog, Knudde Rötelflöt; ook leuk die onschuldige ouderwetse humor.
Tot voor kort was ik helemaal niet zo'n fruit-eter; hooguit zo af en toe een sinaasappel na het eten; een enkele keer een mango of een andere tropische verrassing, maar veel was het niet. Toen ik na al die hotelbezoeken niet alleen last van constipatie kreeg maar ook meer akeligs vandien wilde ik wel eens weten hoe je meer vezels in het voedsel kon verkrijgen en de oplossing kwam van de een of andere site: fruit. Je moet per dag minstens enkele stuks fruit eten om voldoende vezels binnen te krijgen. Van vriend Dick kreeg ik nog het advies van de haverzemelen, maar fruit vond ik toch wel een verrijking van mijn dieet.
Zo ga ik de laatste weken heel vroeg naar de markt, naar "die rooie" en koop daar een tas vol fruit: een geschilde ananas, handsinaasappelen, bessen, frambozen, mandarijnen en drie mango's. Appels koop ik bij Theo die ergens valappels vandaan haalt. Van al dat fruit maak ik heerlijke fruitsalades en die meng ik dan met yoghurt, kwark, honing en walnoten. Heerlijk en kennelijk ook heel gezond, althans geen obstipatie meer.

Geen opmerkingen: