27 november 2016

Concert in het Rijksmuseum

Sinds kort ben ik "Vriend van het Rijksmuseum" en ook donateur bij de "Vereniging Rembrandt". Daarom heb ik nu drie verschillende entreebewijzen voor het Rijksmuseum. Dat is natuurlijk niet de reden; het gaat mij erom dat ik binnen mijn vermogen de kunst wil steunen zonder daar nu een reusachtig vermogen voor kwijt te zijn. Het Rijksmuseum doet trouwens best wel veel voor zijn "Vrienden" (Gek woord geworden door Facebook waarbij je "vrienden" kunt hebben die je helemaal niet kent?!) . Zo kun je de enorme rijen omzeilen bij de garderobe; voor de vrienden is een aparte balie. Maar ook bij de regelmatig georganiseerde concerten krijgen de vrienden voorrang. En zo was ik hedenmiddag bij een prachtig concert dat werd gepresenteerd door het Rijks. Een ensemble van studenten van het conservatorium van Amsterdam brachten 17e eeuwse religieuze muziek ten gehore op copiĆ«n van antieke instrumenten. Ik heb ontzettend genoten van het concert. Na afloop was er nog de mogelijkheid om met de conservator de afdeling van oude instrumenten van het Rijks te bekijken waarbij hij toelichting zou geven. Daar heb ik geen gebruik van gemaakt; ik wilde gewoon naar huis. Maar een volgende keer zal ik dat zeker wel doen. 

Geen opmerkingen: