16 mei 2011

Vestdijk

Vorige week mailde Peter C mij dat hij "De dokter en het lichte meisje" van Simon Vestdijk weer ter hand had genomen. In onze middelbare schooltijd had hij daar een spreekbeurt over gegeven. Nu achteraf schrijft hij daarover: Ik ben nu met De Dokter en het lichte meisje uit 51 van Vestdijk bezig en dat is een intrigerend boek vanwege het larmoyante beeld dat hij oproept van z'n leven als arts in de jaren 20 maar waar ik nooit aan begonnen was als ik er niet een spreekbeurt over gehouden had in de 3de klas van het HLW. Moet je bij geweest zijn dus! Wat me daar toen toe gedreven heeft is me een raadsel en ik geloof dat Minnema die keuze ook wat vreemd vond. NB Het HLW was onze middelbare school en Minnema onze leraar Nederlands.
Dat boek heb ik ook ooit gekocht en het heeft jaren op mijn plankje gestaan. Inhoudelijk weet ik het mij niet meer te herinneren; maar ik zal Vestdijk ter hand nemen. Het blijkt dat de samenwerkende bibliotheken van Utrecht Midden al z'n boeken op de plank heeft staan. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: