07 mei 2011

Raar toeval

Nooit las ik iets over het ontstaan van het heilige boek. En nu zie ik in de NRC van 7 mei 2010 het volgende van de hand van Kate Zernike en Michael T. Kaufman over het ontstaan van de Koran in het kader van het omleggen van staatsvijand nr 1 van de VS: "Zoals Mohammed de Koran aan zich geopenbaard zag toen hij onderdrukt werd, zag Bin Laden het bewijs dat hij een uitverkorene was in het feit dat hij uit Saoedi-Arabië en in de jaren negentig uit Soedan werd verjaagd". En deze week las ook iets over dit onderwerp in de mémoires van Churchill. Churchill over het ontstaan van "Mein Kampf" van de hand van AH dat dit in het gevang ontstond: "Hier had men dan een nieuwe Koran vol blind geloof in de oorlog: gezwollen taal, breedsprakig en vormloos - maar onheilspellend". Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Tegenwoordig zou Churchill toch wel als blasfemisch worden weggezet denk ik; zo spreek je niet over een heilig boek.
Raar toeval dat ik nu juist deze week beide citaten onder ogen krijg.

Geen opmerkingen: