18 mei 2011

Fukuyama in China

Dick koopt altijd de Volkskrant op zaterdag; ik kan het nooit laten om een krant ongelezen te laten en zo las ik de krant van afgelopen zaterdag. En daarin staat een bijdehandte Japans-Amerikaanse meneer Fukuyama ons met een kennersblik wijs te maken dat na de val van het communisme het de wereld duidelijk moet zijn dat er geen plaats is op dit ondermaanse voor andere economische systemen dan het liberaal kapitalisme; hij noemt met name dat het staatskapitalisme van China geen kans van slagen heeft.
Dick suggereerde al dat F. hier in het land was voor een lezingencircuit; ik kwam, gezien zijn Amerikaanse achtergrond, met de suggestie dat hij een boek had geschreven en hier was voor de promotie daarvan. En inderdaad, dat laatste is het geval. Hoef ik in ieder geval niet te lezen; ik ben die Amerikaanse deskundigen helemaal zat; hun boeken zijn schreeuwerig, herhalen zich bij voortduring en zijn slechts bedoeld voor de verkoop.
In die zelfde Volkskrant staat op de voorpagina: Shell onder druk gezet in China. En inhoudelijk verbaast me het artikel allerminst; China heeft in de samenwerking met Shell voldoende technische "know how" opgebouwd om een nieuwe "plant" zonder buitenlandse hulp op te zetten en dus wordt Shell min of meer afgeserveerd.
Eerder las ik dat Airbus samen met China 1000 vliegtuigen gaat maken in China. Verwacht je nou heus dat Airbus daarna vaste grond krijgt in China? Welnee, dan gaat zij de zelfde weg via de zijdeur. De tijd dat China alleen maar goedkope arbeid leverde om bulkartikelen te produceren is nu echt over. Het zal weinigen zijn ontgaan dat China heel veel kennis op velerlei gebied verzameld heeft middels haar opvallend ijverige studenten in vele buitenlanden. Kennis, contacten, het opbouwen van een internationaal netwerk en het spreken van de vele talen is daarvan het gevolg voor dit voormalig ontwikkelingsland dat nog maar enkele decennia het hongerstadium is ontgroeid (o.a. door haar stringente bevolkingspolitiek).
Is dat staats kapitalisme of gewoon verstandig een liberaal kapitalistisch, centraal aangestuurde economie? Ik neem mijn pet af voor China en word wat lacherig van Fukuyama met z'n boekie. Maar ach, wie ben ik dat ik zo mag oordelen over een deskundige; ik ben maar gewoon een praatjesmaker die dagelijks een Bloggie schrijft.

Geen opmerkingen: