13 september 2010

Eekhoorntjesbrood



Ieder jaargetijde heeft haar eigen schoonheid. De herfst van 2010, zodra de natte tijden begonnen kenmerkt zich door een uitbundige groei van paddenstoelen. Bij ons achter in het bos zie je paddenstoelen in allerlei soorten. Enkele soorten daarvan kun je ook eten en ze zijn nog bijzonder smakelijk ook. Gelukkig bevindt zich een deskundige onder mijn kennissen en kan ik bij twijfel informeren of een bepaalde paddenstoel ook daadwerkelijk eetbaar is, zoals onlangs bij de reuzenbovist, maar ook of deze wel smakelijk is. En dat blijken de verschillende boleten die ik ken onder de verzamelnaam eekhoorntjesbrood dus wel te zijn. Van enkele heb ik een heerlijke ommelet gebakken met wat room erdoorheen en verse platte peterselie die ik zelf op m'n balkonnetje heb gekweekt. Gebakken in de boerenboter van de zuivelboerderij "Boom en Bosch" te Groenekan was het een echt Slow Food maal van hoge kwaliteit.
Een fotocollage van paddenstoelen maakte ik in de Visserssteeg, een oude verbindingsweg die doorsneden wordt door de Utrechtseweg van Utrecht (hoe kan het anders) naar Zeist. Volgens mijn voormalige buurman, door mijn kinderen opa Tom genoemd, was dit de eerste snelweg in NL waar de weg in de bocht enigszins scheef werd aangelegd vanwege de hogere snelheid van auto's. Grappig deze kennis uit de oude doos.

Posted by Picasa

Geen opmerkingen: