15 september 2010

De kortste snelweg van NL weer afgebroken?!

De Catharijnensingel volop in de verbouw anno 2010

In 1971, ik was nog maar net afgestudeerd en werkte in mijn eerste baan in Amsterdam, was ik met een toenmalig collega in Utrecht, de stad waar hij had gestudeerd. Vooruitlopend op nostalgische gevoelens liet hij mij de Catharijnensingel zien en vertelde dat dit rustieke stukje Utrecht zou gaan verdwijnen. In haar wijsheid had het stadsbestuur besloten dat de singel zou worden gedempt en dat er een verbinding zou komen met de binnenstad via luchtbruggen over de snelweg die op de plek van de singel werd aangelegd. En inderdaad, toen ik jaren later in de buurt van Utrecht ging wonen mocht ik het resultaat "bewonderen". Een raar stukje vierbaansweg van niks naar nergens en die rustieke singel was voorgoed verdwenen. Jammer, maar helaas. Maar nu, veertig jaar later, nieuwe bestuurders in het kader van de "Alles moet anders show", die we van alle bestuurders kennen, gaat de Catharijnensingel opnieuw op de schop en ja, het water schijnt terug te komen, maar die rustieke schoonheid is voorgoed verdwenen.
Inmiddels is er één van de twee verbindingsbruggen al gesloopt,  de gracht ligt vol puin en de bouwkundige activiteiten zijn volop gaande. Het verkeer is ernstig gestoord, overal verkeersregelaars, er is geen doorkomen meer aan voor fietsers en wandelaars. Ik ben toch wel heel benieuwd wat hier uit voort zal komen.
In een foto collage ziet u enkele foto's van de verbouwing van singel en Concertgebouw Vredenburg, maar ook een aantal sfeerfoto's van de prachtige binnenstad van Utrecht die gelukkig aan de bestuurlijke klauwen wisten te ontkomen. Je moet er toch niet aan denken dat de domtoren zou zijn afgebroken in het verleden; dat de kerk is verdwenen door een verschrikkelijke storm is al vreselijk genoeg. Hadden ze die maar hersteld in die zeventiger jaren!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen: