15 juni 2010

Natuurherstel en kersen eten

Bij Bunnik is een grote kersenboomgaard waar je zomers kersen direct van de kweker kunt betrekken. Hoewel het nog wel erg koud was geweest wilde ik het er toch eens op wagen en ben die richting opgegaan, niet in de laatste plaats omdat het een schitterende wandeling is. Langs het universiteitsterrein op de Uithof en dan door het half open landschap richting Kromme Rijn. Daar kwam ik op een pad met aan de ene kant weiland en knotwilgen met veel kruidgewas en aan de andere kant een doorlopende meidoornhaag en doorkijk op het half open landschap met grazende koeien in de verte. "Wat wonen we toch mooi, en wat is NL toch schitterend in het voorjaar", dacht ik met genoegen. Nog een klein stukje langs de Kromme Rijn. En daar zag ik waterjuffers vliegen. Die zag ik 15 jaar geleden voor het eerst in grote getale in Luxemburg bij een kraakhelder stroompje. En dan hier langs de Kromme Rijn, als uit een andere wereld gekomen die fraaie onhandig vliegende insecten die lijken op libelles en op vlinders. Vorige week had ik ze ook gezien bij de kleine Dommel op de Strabrechtse heide. Op beide locaties zag ik ook de "gewone oeverlibel": het blauwe mannetje en het bruine wijfje.
De kersenboomgaard was wel open maar de kersen zagen er nog niet erg rijp uit en dat bleek ook wel, want de verkochte kersen kwamen uit Frankrijk. Waren overigens wel heel erg lekker!

Geen opmerkingen: