15 maart 2023

Youtube, mijn concertpodium

 Heerlijk zonnetje buiten en ik lig nog lui achterover in m'n bed naar heerlijke muziek te luisteren. Om een uurtje of half acht, de zon was al geruime tijd op heb ik een boterhammetje gesmeerd en met een kop verse thee genoten. Gisteravond had ik de Kreutzersonate, uitgevoerd door Yuja Wang en Joshua Bell beluisterd maar halverwege afgebroken omdat het ruimschoots bedtijd was. Dat heb ik vanmorgen als eerste verder beluisterd. Fantastisch hoe deze twee uitgesproken solisten op elkaar reageerden in deze romantische sonate van de oude Beethoven. Het was zo harmonieus, zo'n ongehoord fraai samenspel. Toen het afgelopen was heb ik verder naar Yuja geluisterd, eerst piano concert nr 2 van Prokovief, bekende begin melodie maar verder nauwelijks te volgen, laat staan te onthouden muzieklijnen, geniaal gespeeld door mevrouw Wang die weer gekleed ging in een fraaie robe, op zich al een kunstwerk. Toen dat was afgelopen ben ik verder gegaan met pianoconcert 2 van Shostakovich, ook weer zo'n moderne klanken samenstelling, geniaal uitgevoerd door Yuja Wang onder leiding van een grappig geklede dirigent, echt Amerikaans. Ook het publiek was puur Amerikaans en klapte gewoon tussen de twee delen tot lachlust van dirigent en soliste.

Geen opmerkingen: