31 maart 2023

De tuin van de samoerai

 

Vanmorgen in bed uitgelezen


Roos had het hier genoemde boek van de Amerikaanse schrijfster Gail Sukiyama door Jessy ter lezing aangeboden gekregen. Jessy vond het een buitengewoon mooi boek hetgeen voor mij als een bijna dwingend leesadvies klinkt. Roos had het boek vorige week zondag van Jessy gekregen en had het al uit en overhandigde het mij nu bij ons uitstapje naar Luik, afgelopen dinsdag of woensdag. Ik was er vrij vlot in begonnen en het pakte me eigenlijk direct ondanks dat er geen enkel tempo in het verhaal zit. Het speelt zich af in het begin van WO II die zich echt niet alleen in Europa heeft afgespeeld maar nog meer levens heeft geëist in China door de aanvalsneiging van Japan. Een afschuwelijke achtergrond van dit verder zo indringend verhaal waarin alle vormen van liefde worden geïntegreerd tot een buitengewoon harmonieus en ontroerend mengsel van hoogstaande literatuur.
Het deed mij in de verte denken aan de romancultuur uit de 19e, begin 20e eeuw met Flaubert en vooral ook Tolstoj. "Madame Bovary" resp. "Anna Karenina" en "Oorlog en Vrede" kruisten mijn gedachten. Behoorlijk diep filosofisch en de zwakheden van de mens doorgrondend. Echt een aanrader, waarvoor dank Jessy.  

Geen opmerkingen: