07 maart 2023

Wat moeten we straks zonder?

 

Een beul van een machine versnippert hele stammen

Tot mijn verbazing lag er vanmorgen een beetje sneeuw en af en toe sneeuwde het zelfs, geen dag om met de fiets te gaan in ieder geval. Mijn boter was op en ik had derhalve een goede reden om naar de zuivelboerderij te gaan en zo besloot ik om mijn dagelijkse kilometertjes maar eens zou inzetten om melk, yoghurt en vooral boter te gaan halen. Daarvoor had ik een groene route uitgedacht via het bekende Houdringhebos en via het station en Heidepark achter langs de provinciale weg naar de boerderij. Had ik niet eerder gedaan dacht ik. Viel me nog tegen dat extra gewicht maar vort met de geit. Inmiddels was er een kort sneeuwbuitje losgebarsten maar dat mocht de pret niet drukken. Ik liep achter langs de weilanden van de boerderij en vond daarbij zelfs een leuke extra wandelweg. Op het leuke bankje nog even gezeten en water gedronken en toen via het fietserstunneltje terug naar de flat.


Onderweg kon het toch niet laten om een tweetal foto's te maken die deze blog zullen "sieren". Bij de kerk hoorde ik een fors kabaal, daar werden op het nieuw bestrate parkeerterrein van de kerk de takken en boomstammetjes van de uitgegroeide en gesnoeide bomen door een reusachtige machine tot pulp vermalen. Het resultaat zal wel in een "groene" centrale worden opgestookt. Verderop bij een tankstation stond zo'n enorme tankwagen met brandstof, benzine, ik schat wel zo'n twintig kubieke meter en vroeg mij af hoeveel ton CO2 dat zou opleveren. Ach, ik raak er psychisch niet te ernstig van in de war maar verbaas me erover dat we als denkende primaten (althans dat verbeelden we ons) collectief gewoon richting afgrond blijven racen. Het is niet alleen Baudet die de klimaat problematiek glashard ontkent, maar het roer ombuigen doen we evenmin, ook ik niet. Meer dan de kachel niet aandoen kom ik ook niet terwijl ik me warm houd met een dikke winterjas aan in huis, het elektrisch licht en de elektrische deken evenals het elektrisch fornuis zou ik niet graag missen. Ik weet het ook niet hoor, kom ook niet verder dan "een tandje minder".

Geen opmerkingen: