07 maart 2023

Paganini

 In het boek dat ik heden aan het lezen ben van iemand die concertvioliste probeerde te worden lees ik over de technische moeilijkheden die zij beschrijft met het in de vingers krijgen van het vioolconcert van Paganini dat de mooie naam "La Campanella" draagt. Nou weet ik dat Paganini een virtuoze violist was die ook kunstjes uithaalde als verder spelen nadat een snaar was gebroken; op drie snaren en misschien zelfs wel op twee speelde hij het werk dan "gewoon" uit. Virtuoos en dat wilde hij dan ook wel weten. Maar eigenlijk wist ik niet dat hij ook gecomponeerd had en dus moest ik echt dat onspeelbare stuk eens beluisteren en gelukkig stond het ook op Youtube. Ik vond een versie met een mij onbekende maar achteraf absoluut technisch fabelachtig goed spelende violist, Svetlin Roussev; dat ik zijn naam niet ken zegt meer over mij dan over hem.
En inderdaad, La Campanella vraagt een ongelooflijke techniek van een violist dat kon ik echt horen, maar of ik het nou een mooie compositie vond, daar ben ik niet zo van overtuigd. Het werd wel grandioos uitgevoerd en dat in Corona tijd, veel van de musici hadden mondkapjes voor en er waren transparante schermen tussen de uitvoerende geplaatst. Zoals Beethoven in zijn concerten thema's in verschillende variaties ten gehore brengt zo laat Paganini telkens nieuwe halsbrekende toeren doen uitvoeren door de solist. Ik zal er eens regelmatig naar gaan luisteren, want het is wel heel bijzonder en misschien ga ik La Campanella dan ook muzikaal meer waarderen.

Geen opmerkingen: