19 februari 2023

"liefde" tussen bomen

 

Twee oude vrienden

Eerder al schreef ik een blog over gekapte bomen waarvan de stronk doorging met functioneren zonder een bladerenkroon om de wortels van energie te voorzien; het resterend wortelstelsel voorziet dan een andere boom van water en doet dat met de voedingsstoffen, de energie die het verkrijgt van de volledige boom die deze energie maakt met behulp van de zon en de fotosynthese in de bladeren. Aanvankelijk had ik dat proces slechts gelezen in een artikel over een kauri boom in Nieuw Zeeland, maar later vond ik een dergelijk functionerende boomstomp in ons eigen bos en later vond ik vele voorbeelden hier van. Als wandelaar kom je nogal wat bomen tegen en attent gemaakt door het hier boven beschrevene was ik attent op processen van samenwerking tussen bomen.
Innige omhelzing

En zo vond ik een behoorlijk oude stronk waarvan de schors duidelijk al jaren bezig was om zich te herstellen met littekenweefsel met daar enkele meters vandaan de enorme boom die hem daarbij van energie voorzag; ik noemde hen dan ook twee oude vrienden. Maar ook vond ik twee bomen van verschillende soort, een berk en een eik (?) die in innige omhelzing hun jaren sleten. Moest ik toch eens een bloggie aan wijden.

Geen opmerkingen: