04 februari 2023

Een afschuwelijk gerecht

 Onlangs heb ik het boek "Congo" van de hand van David van Reybrouck weer eens ter hand genomen en gelezen. De gruwelijke geschiedenis van de koloniale tijd aldaar wordt heel nuchter uit de doeken gedaan alsmede de wellicht nog gruwelijker overgang naar de onafhankelijkheid van dit zo veel belovende deel van Afrika. Tegen de achtergrond van de strijd die ontstond bij de overgang naar onafhankelijkheid ontstond een enorme melée van geweld van diverse facties tegenover elkaar, elk met de beste bedoelingen voor de toekomst. Dit deed van Reybrouck verzuchten met een citaat van een mij onbekende auteur, een citaat dat mij zeker aanstond: geschiedenis is een afschuwelijk gerecht, bereid met de beste ingrediënten. Ik moet aan deze korte samenvatting van de historie nu veel denken wanneer ik de berichtgeving lees over al die "goede bedoelingen" die de grondslag vormen voor de overdracht van al dat oorlogstuig. Wat moet hier nou van terecht gaan komen. Ik had ooit een Ryam agenda met van die zinspreuken als: "met geweld kun je kastelen verwoesten maar nog geen kippenhok opbouwen". Wat zal de uitkomst zijn van al deze "beste ingrediënten". Is er nou geen andere manier om de spanning in de wereld in te tomen? 

Geen opmerkingen: