18 februari 2023

Een echte boerenmarkt

 

Smulluh!

Best alweer lang geleden was ik lid van Slowfood, ik ben in die tijd zelfs aangezocht om landelijk voorzitter te worden van deze club die voortsproot uit het gedachtegoed van Petrini. Inmiddels is die organisatie min of meer uit mijn gedachten verdwenen tot ik vandaag, op initiatief van Roos de boerenmarkt in de metropool Vilsteren opzocht. Dat was puur Slowfood, allemaal lokale producenten die hier maandelijks hun producten aanbieden; ik keek mijn ogen uit en kon niet ophouden met kopen ondanks dat ik afgelopen week fors had ingekocht en mijn twee vriesladen propvol zaten. Bij de ingang werden we al verwend met het proeven van een stukje gegaarde kip van de leverancier die speciale lokaal opgefokte kippen uit de vriezer verkocht. Hebben we nu niet gekocht maar een volgende keer zeker wel. Enkele stappen verder, in een aparte ruimte een palingroker die de paling in het vel aanbood, vakkundig gerold in een vetvrij papiertje zoals het hoort. Misschien niet verantwoord maar ik heb er twee gekocht, voor ons beiden een heerlijk volvet en gerookt exemplaar, "dat wordt smullen", bedacht ik mij en inderdaad op de foto die deze blog "siert" sta ik als ongegeneerde smulpaap te kijk.
Verder een pot tijmhoning, een fors stuk bloedworst en een stuk bakleverworst. Roos kocht iets lekkers voor bij de koffie of dessert en allerlei groentes bij een jonge groenteman die vertelde dat hij de avond tevoren de winterpostelein in het donker had moeten oogsten. Hij had ook dingen als rammenas en nog een knolgewas dat ik niet kende?! Zwaar beladen keerden wij wandelend terug naar station Dalfsen waarvandaan we die morgen waren vertrokken.  

Geen opmerkingen: