20 februari 2023

De Kwinkelier

 

Het verdwenen muurtje

Ach, ik postte al vaker over de Kwinkelier, het eens zo roemruchte, ruim bezochte winkelcentrum in Bilthoven. Toen ik in 1980 met Anneke neerstreek in Bilthoven was het een onbebouwd stuk grond, een beetje zanderig en niks bijzonders, maar enkele jaren later begon de bouw van het winkelcentrum. Eerst allerlei betonconstructies die later naar bleek de pilaren waren waarop het winkelcentrum zou rusten.Daaronder werd een enorme parkeergarage geconstrueerd die de grote aantrekkingskracht van dit centrum zou worden in de tachtiger jen negentiger jaren. Reuze handig om je auto beneden te parkeren, je kar vol te laden bij Albert Heijn en vervolgens met de lift naar beneden en klaar was Kees. Maar niet alleen Albert Heijn, er was van alles waaronder een chique herenmodezaak, Sir John waar ik al snel vaste klant werd. Tja, maar na een jaartje of twintig begon het vervalt, eigenlijk al eerder; ik herinner me nog goed dat Anneke een keer bijna uitgleed in een plas bevroren water op het plein temidden van het winkelcentrum, de verf begon te bladderen, een klein muurtje aan het eind van de afrijrit voor fietsers donderde naar beneden en werd vervangen door een lullig houten hekje. De foto bij deze blog laat de situatie heden zien van dit ontsierend stukje van het voorheen zo chique centrum.
Overigens is er de afgelopen jaren op grote schaal herstel en (ver)nieuwbouw gepleegd, maar helaas komt de loop er niet meer zo in; de nieuwigheid van die parkeergarage is natuurlijk over. 

Geen opmerkingen: