11 oktober 2021

Memorabilia

 

Hier overhandig ik de oeroude
presse papier aan Asbjörn

In mijn rariteitenkabinet heb ik een aantal voorwerpen verzameld die mij dierbaar zijn en vaak een link naar het verleden vertegenwoordigen. De pet van mijn opa ten Brink, het oude mes van oma ten Brink, het vulpotlood van mijn vader waarmee hij gedurende zijn (werkzaam?) leven veel heeft geschreven, advocaatlepeltjes die al generaties in de familie waren, theelepeltjes van mijn moeder en nog meer oude zaken. De laatste keren heb ik een aantal daarvan doorgegeven aan de donorkinderen. En nu had ik voor Asbjörn ook iets bedacht, een voorwerp dat ik echt mijn hele leven heb gekend en dat nog in handen is geweest van mijn overgrootvader, Hendrik van Elven. Het is een "presse papier", uit te spreken in het Frans; een zwaar stuk glas dat je op een stapel papier kon leggen om het bij elkaar te houden zonder dat jet er een nietje of een paper clip aan hoefde te doen. En oeroude foto zit met de beeltenis naar binnen nog enigszins zichtbaar aan wat als onderkant gebruikt werd. Dit voorwerp heb ik met verhaal erbij plechtig aan Asbjörn overhandigd. Bij het onverwacht snelle vertrek had hij het vergeten maar beneden herinnerde hij het zich en wilde het per se gaan halen. Heb ik zelf gedaan natuurlijk. Ik vind het ontzettend leuk dat deze oude voorwerpen verder gaan in de generaties. 

Geen opmerkingen: