15 oktober 2021

Juweeltjes in de vroege morgen

 


Zoals de meeste dagen dat ik geen plannen heb blijf ik lekker lang op bed liggen om te lezen. Bij de WVT heb ik enkele weken geleden een paar boeken ingeslagen, o.a. van Geert Mak. Van hem heb ik het boek "de goede stad" (weer?) ter hand genomen. De verschillende essays in dit boek komen me af en toe als bekend voor, neemt niet weg dat het getuigt van groot inzicht in heden en verleden en wel op heel diverse, meestal wel sociaal-historische aangelegenheden; behoud van monumentale elementen in een stad bijvoorbeeld of parallellen tussen heden en verleden. Hij is niet zomaar een tweetal jaren als bijzonder hoogleraar verbonden geweest aan de Universiteit van Amsterdam;was mij onbekend; zijn inaugurele reden en zijn afscheidscollege maken deel uit van dit boekwerk met essays.
Tijdens het lezen had ik de onvolprezen Bose koptelefoon met muziek van Mozart, Bach en Richard Strauss. Net als Johan Huizinga, aldus Geert Mak kan ik me dan zo gelukzalig voelen en wegzinken in de schone kunsten uit het verleden. Ik ervoer het boek en de muziek als pure juweeltjes.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bose, zonder trema!