19 oktober 2021

Leesadvies van Geert Mak

 


Uit zijn boek "In Europa" had ik al enkele leesadviezen opgevolgd; de boeken van Joseph Roth bijvoorbeeld; die leende ik dan van de bibliotheek. Nu had ik een paar maanden geleden het boek "een goede stad" van Mak meegenomen van de boekenmarkt van de WVT en heb dat (weer?) ter hand genomen; kwam me hier en daar als bekend voor, maar ik twijfelde toch sterk of ik het had gelezen; herlezen kan geen kwaad. Maar deze keer haalde ik er een wel heel goed leesadvies uit en wel een boek van Auke van der Woud, gesuggereerd wordt dat het hier een proefschrift zou betreffen. "Het lege land" is de titel en het betreft dermate boeiende materie, maar zo boeiend ook geschreven dat ik mezelf moet dwingen om het niet achter elkaar uit te lezen. Objectief gesproken is het vooral een opsomming van activiteiten van bestuurlijke en infrastructurele activiteiten betreffende ons kleine landje in de jaren na de Bataafse republiek en tot de nieuwe grondwet van Thorbecke, de periode 1795 - 1848, een ongehoord boeiende periode waarin ons land een enorme ontwikkeling doormaakte. Van der Woud weet dat zo prachtig in stukken te hakken en toch de samenhang te bewaren. Ik smul er van. Dacht eerlijk gezegd dat ik ook van deze periode best wat wist, maar dat wordt door dit boek te lezen wel gelogenstraft. 
Geert Mak beschouwt het ook van eminent belang om de recente geschiedenis en opbouw van ons land te begrijpen en geeft eerlijk toe dat hij zonder dit boek nooit het boek "Hoe god verdween uit Jorwerd" had kunnen schrijven. Ik heb zijn opmerking beschouwd als een leesadvies extra, zij het dat deze op de schutkaft van het betreffende boek was gemeld. Auke van der Woud is op zich een fenomenaal historicus, hoogleraar aan de VU, inmiddels waarschijnlijk met emeritaat. Zeer lezenswaardig; zijn boek "Een koninkrijk vol sloppen" heb ik destijds ook met de grootste aandacht gelezen.

Geen opmerkingen: