25 oktober 2021

Liedfestival Zeist

 Vandaag was een echte Zeistdag; 's-middags gingen we thee drinken, maar vooral twee potten jam van fazantenbessen brengen naar Bea en Tjeerd. We gingen expres met de bus vanaf het Biltse TUnneltje, tegenwoordig halte KNMI genaamd sinds we een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers hebben in de Bilt. Was reuze gezellig om bij onze vrienden te zijn; het gesprek was voortdurend tussen ons vieren en verschoof telkens van onderwerp; verrukkelijk!
We moesten weer bijtijds terug naar de flat om te eten en voor te bereiden voor de tweede onderneming naar Zeist en wel het recital in het kader van het Lied festival Zeist waar vanavond Michael Wilmering en Daan Boertien zouden optreden. Voor de reis door het donker had Roos gekozen voor de fiets. Daar zag ik - achteraf terecht - nogal tegenop; ik zie 's-nachts zo slecht in het donker met mijn ouder wordende ogen en al dat tegenlicht van auto's. Als het regent kan ik echt niet meer verantwoord in het donker rijden; vanavond ging het wel, maar ik vond het afschuwelijk en heb me voorgenomen dat nooit meer te doen mede omdat ik onderweg zag dat bus 50 door de week ook nog steeds ieder kwartier rijdt, dus waarom zou je moeilijk doen.
Het recital was een verrukking om mee te maken; dit duo behoort ongetwijfeld tot de top in NL. De dynamiek van Michaels stem is bijzonder; heel zacht, bijna fluisterend maar ook crescendo waarin je kunt horen dat hij een heel operatheater kan bezingen. Daan speelde soepel en weergaloos; een lust voor het oor. Zij gaan aanstaande zaterdag de liederen van Roos zingen die zij gecomponeerd heeft op gedichten van Ida Gerhardt tijdens de vergadering van het gelijknamig genootschap. Daar leven we deze week helemaal naar toe. Na afloop van het recital stak Roos nog even haar neus om de hoek om de heren te zeggen hoe zij van het concert had genoten en met een "tot woensdag" nam zij afscheid; dan vindt de repetitie plaats. 
Overigens vond ik het niet te geloven hoe de zanger alle teksten uit het hoofd zong; en dat in al die verschillende talen van de liederen die op het programma stonden. Naast Duits en Engels ook Hebreeuws, jiddisch en Russisch; ongelooflijk?! 

Geen opmerkingen: